Hva bestemmer riggratene? : en empirisk analyse av faktorer som påvirket riggratene i Nordvest-Europa fra 1985-2013

I denne masterutredningen analyser vi hvilke drivere som har påvirket riggratene i Nordvest-­‐Europa i perioden 1985-­‐2013. Oppgaven bygger på Osmundsen, Skjerven og Rosendahls (2012A) analyse av riggmarkedet i Mexicogulfen. Vi har fått kontraktsdata fra IHS med oversikt over alle inngåtte kontrakt...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nygård, Mats Ellingsen, Simonsen, Petter
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/218604
Description
Summary:I denne masterutredningen analyser vi hvilke drivere som har påvirket riggratene i Nordvest-­‐Europa i perioden 1985-­‐2013. Oppgaven bygger på Osmundsen, Skjerven og Rosendahls (2012A) analyse av riggmarkedet i Mexicogulfen. Vi har fått kontraktsdata fra IHS med oversikt over alle inngåtte kontrakter i perioden. Ved bruk av de økonometriske modellene fast-­‐ og tilfeldig effekt, analyserer vi dataene for å studere hva som påvirker riggratene i Nordvest-­‐Europa. Viktige faktorer i analysen er oljepris, boreriggmarkedets utnyttelsesgrad, kontraktslengde, ledetid og riggspesifikasjoner. Våre resultater viser at prisen på olje har en påvirkning som tilsier at en 10 % økning i oljeprisen, vil gi en 5 % og 6 % økning i dagrater for henholdsvis flyterigger og Jack-­‐Up. Videre viser våre analyser at vanndybdekapasitet ikke utgjør en signifikant forskjell på oppnådd dagrate i Nordvest-­‐Europa. I tillegg viser kontraktspesifikke variabler som kontraktlengde, ledetid og utnyttelsesgrad tegn på markedsmakt hos riggselskapene i Nordvest-­‐Europa. Vi argumenterer for at dette kan skyldes inngangsbarrierer på norsk sokkel. Borerigger som er klassifisert med godkjenning for norske farvann, oppnår en premie på 30 %. Resultatene er diskutert med riggselskapene North Atlantic og COSL. nhhmas