Samisk litteratur i norskfaget: Essensialisme eller synliggjøring?

I henhold til læreplanens kompetansemål for norskfaget skal elever på ungdomstrinnet lese skjønnlitteratur i oversettelse fra samiske og andre språk. LISA-studien (Gabrielsen & Blikstad-Balas, 2020) indikerer at det leses lite samisk litteratur i norskfaget. Med dette som utgangspunkt diskuterer...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kolberg, Asbjørn Rørslett
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Bokmål
Published: Fagbokforlaget 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3176601
https://doi.org/10.55669/10.55669/oa350203
Description
Summary:I henhold til læreplanens kompetansemål for norskfaget skal elever på ungdomstrinnet lese skjønnlitteratur i oversettelse fra samiske og andre språk. LISA-studien (Gabrielsen & Blikstad-Balas, 2020) indikerer at det leses lite samisk litteratur i norskfaget. Med dette som utgangspunkt diskuterer artikkelen begrepet samisk litteratur, om det kun omfatter litteratur skrevet på samisk eller også andre språk, og hvilke tekster som kan tenkes å representere samisk litteratur i skolesammenheng. Til slutt presenterer artikkelen lesninger av noen nyere samiske romaner, både oversatt fra samisk og skrevet på norsk, som på ulike måter skildrer barn og unges livssituasjon i Saepmie. publishedVersion