Læring i jagerflymiljøet gjennom prosedyrer, praksis og kropp.

Denne studien setter søkelys på læring i jagerflymiljøet. Gjennom observasjoner og intervju av 6 jagerflygere ved en jagerflyskvadron i Bodø ser jeg nærmere på hvilke læreprosesser som bidrar til å utvikle prestasjoner i et miljø med høyt fokus på prestasjoner og læring. For å skille mellom bevisstg...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Owesen, Vidar Løw
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2358103
Description
Summary:Denne studien setter søkelys på læring i jagerflymiljøet. Gjennom observasjoner og intervju av 6 jagerflygere ved en jagerflyskvadron i Bodø ser jeg nærmere på hvilke læreprosesser som bidrar til å utvikle prestasjoner i et miljø med høyt fokus på prestasjoner og læring. For å skille mellom bevisstgjøring av dagens praksis og mulig forbedring av denne praksisen, stiller jeg to forskningsspørsmål: 1. Hvordan kan jagerflygernes læringsprosesser forstås i lys av dagens kunnskapstrender? Studien viser funn innenfor alle tre perspektiv i hver av fasene, men likevel synes det å være enkelte perspektiv som i større grad setter preg på fasen enn andre. 2. Hvordan kan jagerflygernes læringsprosesser forbedres? Studien peker på at det kroppslige og det intuitive i høyeste grad er tilstede i action, men i mindre grad er gjenstand for refleksjon i planlegging og debriefing.