PVG-delprosjekt 4. Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett : hovedrapport

Kan en gjøre PP-tjenesten enda mer tilgjengelig for skolene? Dette ønsker vi nå å finne ut gjennom et prosjekt som innebærer utprøving av pedagogisk-psykologisk veiledning via dataplattform ”It’s learning” ved to prosjektskoler på Helgeland. Prosjektet ledes og koordineres av ei prosjektgruppe som b...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Knutsen, Oddbjørn
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2009
Subjects:
pvg
ppt
lms
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/145690
Description
Summary:Kan en gjøre PP-tjenesten enda mer tilgjengelig for skolene? Dette ønsker vi nå å finne ut gjennom et prosjekt som innebærer utprøving av pedagogisk-psykologisk veiledning via dataplattform ”It’s learning” ved to prosjektskoler på Helgeland. Prosjektet ledes og koordineres av ei prosjektgruppe som består av to PP-rådgivere fra PP-tjenesten og en forsker fra høgskole. En av deltakerne i prosjektgruppa fungerer også som veiledere overfor prosjektskolene. Prosjektet følger et proaktivt aksjonsforskningsdesign. Det er gjennomført en forskningsbasert underveisevaluering, og som viste at nettveiledning fra PPT i elevsaker fungerte meget bra. Dette har gjort at lærerne opplevde en nærmere og mer tilgjengelig PPT. Denne nære kontakten har også ført til at flere av informantene fra de ulike informantgruppene har opplevd at kvaliteten på de fysiske møtene er blitt bedre. I tillegg har den faglige støtten fra saksbehandler fra PPT gjort lærerne tryggere og mer kompetent i sin yrkesutøvelse. Dette har forbedret kvaliteten på spesialundervisninga i prosjektskolene. De gode resultatene har ført til at det nå vil bli arbeidet med å videreføre nettbasert veiledning fra PPT til flere skoler. Det vil fortsatt være behov for skolebesøk fra PPT, slik at nettveiledning vil være et supplement til den øvrige kontakten.