Samarbeid mellom skole og statlige omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkerbarn : en kvalitativ casestudie med fokus på samarbeid om opplæring

Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012 Denne masteroppgaven presenterer resultatene fra en studie der målet har vært å få mer kunnskap om hvordan statlige omsorgssentre og skole samarbeider om opplæring for enslige mindreårige asylsøkere. Det innsamlede materialet er bas...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Øybekk, Inga
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141767
Description
Summary:Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012 Denne masteroppgaven presenterer resultatene fra en studie der målet har vært å få mer kunnskap om hvordan statlige omsorgssentre og skole samarbeider om opplæring for enslige mindreårige asylsøkere. Det innsamlede materialet er basert på easestudie av samarbeidet mellom et omsorgssenter og dets tilhørende to skoler. Det er brukt kvalitativt intervju som metode for innhenting av empiri. Informantene er en pedagogisk rådgiver fra et omsorgssenter, som har ansvar for å samarbeide med to skoler, en ungdomsskole og en barneskole. På hver av disse skolene er rektor og den læreren som har hovedansvar for de enslige mindreårige asylsøkerbarna, blitt intervjuet. Til sammen har det vært fem informanter. Den innsamlede empirien har vært drøftet opp mot teori om opplæring, samarbeid og Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell. Hovedfunnene i undersøkelsen viser seg å være at roller, aktiviteter og relasjoner i mikrosystemet, makrosystemet og eksosystemet er viktige grunnleggende elementer i forhold til hvordan samarbeidet mellom omsorgssenter og skole fungerer. Imidlertid viser det seg at det er flere elementer som er viktige for samarbeidet. Det er innsikt og forståelse for den andres situasjon, en god dialog, åpenhet, gjensidig tillit og gode relasjoner til hverandre. Det er også funn som tyder på at for å få til et godt samarbeid, må alle aktørene være enige om et felles mål som skal nås. I denne sammenheng er det barnets faglige og sosiale utvikling. For å klare dette kan det se ut som at færre aktører i samarbeidet gjør samarbeidet mer oversiktlig og derfor bedre. Funnene mine viser at den kommunale skolen og det statlige barnevernet har et tverrfaglig, representativt, direkte og kontaktløst samarbeid. T gitte situasjoner har samarbeidet også elementer av ordinært skole-hjem samarbeid. Rollen pedagogisk rådgiver har hatt i samarbeidet er en sentral brikke. Hun har representert og sett barna som er i utvikling på alle nivåene i barnets liv.