Samarbeid mellom hjem og skole : en studie av hvordan to foreldre til barn med diagnose innenfor autismespekteret opplever samarbeidet med skolen

Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012 I dette studiet kartlegger jeg hvordan to foreldre med barn innenfor autismespekterdiagnosen opplever samarbeidet med skolen. Informantene er to mødre. Informant l har en gutt med Asperger syndrom og informant 2 har en gutt med barn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pettersen, Helene Myrvoll
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141763
_version_ 1821633763153543168
author Pettersen, Helene Myrvoll
author_facet Pettersen, Helene Myrvoll
author_sort Pettersen, Helene Myrvoll
collection Nord Open Research Archive
description Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012 I dette studiet kartlegger jeg hvordan to foreldre med barn innenfor autismespekterdiagnosen opplever samarbeidet med skolen. Informantene er to mødre. Informant l har en gutt med Asperger syndrom og informant 2 har en gutt med barneautisme. Teoridelen i oppgaven tar for seg samarbeid mellom skole og hjem, samt teori om autismespekterdiagnosen. Teoridelen gir bakgrunnskunnskap for tema og i drøftingsdelen blir funnene sett i lys av teorien. Felles for begge informantene er at deres barn ikke forteller hvordan de selv opplever sin egen skolesituasjon. Foreldrene ønsker et samarbeid med skolen der gjensidig informasjon og respekt vektlegges. I studiet blir det tatt utgangspunkt i foreldrenes opplevelse av samarbeidet og det er kun informantenes syn på samarbeidet som blir belyst. For å få fram opplevelsen av samarbeidet har jeg brukt semistrukturert intervju der den gode samtalen er forsøkt ivaretatt, samtidig som det er fokus på det faglige innholdet. Informant I opplever store utfordringer i samarbeidet med skolen. Hun opplever at skolen har intensjoner om god struktur, forutsigbarhet og godt faglig innhold. På tross av dette er hennes opplevelse at skolen ikke greier å gjennomføre planene. I tillegg understreker hun at individuelle opplæringsplaner ikke blir fulgt, og at det ikke gjennomføres evalueringer av planene. Samarbeidet med skolen utvikles mellom to parter, og selv om informant I fortsatt er i en fase der samarbeidet skal finne en god form, forteller hun at det har vært en positiv utvikling det siste året. I den positive utviklingen er særlig loggbok nevnt som en faktor. Informant 2 gir inntrykk av et samarbeid med skolen som fungerer godt. Det er flere årsaker til at samarbeidet fungerer. Her vektlegges det stabile personalet som ivaretar sønnens behov for struktur og forutsigbarhet. Hjemmet får god informasjon om læringsinnhold og kan følge opp faglig innhold hjemme, noe informanten mener har bidratt til en god faglig utvikling hos ...
format Master Thesis
genre Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
geographic Hennes
geographic_facet Hennes
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141763
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532)
op_collection_id ftnorduniv
op_relation Masteroppgave i tilpassa opplæring;4/2012
http://hdl.handle.net/11250/141763
publishDate 2012
publisher Universitetet i Nordland
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141763 2025-01-16T23:28:22+00:00 Samarbeid mellom hjem og skole : en studie av hvordan to foreldre til barn med diagnose innenfor autismespekteret opplever samarbeidet med skolen Pettersen, Helene Myrvoll 2012 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141763 nob nob Universitetet i Nordland Masteroppgave i tilpassa opplæring;4/2012 http://hdl.handle.net/11250/141763 tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2012 ftnorduniv 2024-07-05T03:04:55Z Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012 I dette studiet kartlegger jeg hvordan to foreldre med barn innenfor autismespekterdiagnosen opplever samarbeidet med skolen. Informantene er to mødre. Informant l har en gutt med Asperger syndrom og informant 2 har en gutt med barneautisme. Teoridelen i oppgaven tar for seg samarbeid mellom skole og hjem, samt teori om autismespekterdiagnosen. Teoridelen gir bakgrunnskunnskap for tema og i drøftingsdelen blir funnene sett i lys av teorien. Felles for begge informantene er at deres barn ikke forteller hvordan de selv opplever sin egen skolesituasjon. Foreldrene ønsker et samarbeid med skolen der gjensidig informasjon og respekt vektlegges. I studiet blir det tatt utgangspunkt i foreldrenes opplevelse av samarbeidet og det er kun informantenes syn på samarbeidet som blir belyst. For å få fram opplevelsen av samarbeidet har jeg brukt semistrukturert intervju der den gode samtalen er forsøkt ivaretatt, samtidig som det er fokus på det faglige innholdet. Informant I opplever store utfordringer i samarbeidet med skolen. Hun opplever at skolen har intensjoner om god struktur, forutsigbarhet og godt faglig innhold. På tross av dette er hennes opplevelse at skolen ikke greier å gjennomføre planene. I tillegg understreker hun at individuelle opplæringsplaner ikke blir fulgt, og at det ikke gjennomføres evalueringer av planene. Samarbeidet med skolen utvikles mellom to parter, og selv om informant I fortsatt er i en fase der samarbeidet skal finne en god form, forteller hun at det har vært en positiv utvikling det siste året. I den positive utviklingen er særlig loggbok nevnt som en faktor. Informant 2 gir inntrykk av et samarbeid med skolen som fungerer godt. Det er flere årsaker til at samarbeidet fungerer. Her vektlegges det stabile personalet som ivaretar sønnens behov for struktur og forutsigbarhet. Hjemmet får god informasjon om læringsinnhold og kan følge opp faglig innhold hjemme, noe informanten mener har bidratt til en god faglig utvikling hos ... Master Thesis Nordland Nordland Universitetet i Nordland Nord Open Research Archive Hennes ENVELOPE(15.228,15.228,68.532,68.532)
spellingShingle tilpassa opplæring
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
Pettersen, Helene Myrvoll
Samarbeid mellom hjem og skole : en studie av hvordan to foreldre til barn med diagnose innenfor autismespekteret opplever samarbeidet med skolen
title Samarbeid mellom hjem og skole : en studie av hvordan to foreldre til barn med diagnose innenfor autismespekteret opplever samarbeidet med skolen
title_full Samarbeid mellom hjem og skole : en studie av hvordan to foreldre til barn med diagnose innenfor autismespekteret opplever samarbeidet med skolen
title_fullStr Samarbeid mellom hjem og skole : en studie av hvordan to foreldre til barn med diagnose innenfor autismespekteret opplever samarbeidet med skolen
title_full_unstemmed Samarbeid mellom hjem og skole : en studie av hvordan to foreldre til barn med diagnose innenfor autismespekteret opplever samarbeidet med skolen
title_short Samarbeid mellom hjem og skole : en studie av hvordan to foreldre til barn med diagnose innenfor autismespekteret opplever samarbeidet med skolen
title_sort samarbeid mellom hjem og skole : en studie av hvordan to foreldre til barn med diagnose innenfor autismespekteret opplever samarbeidet med skolen
topic tilpassa opplæring
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
topic_facet tilpassa opplæring
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
url http://hdl.handle.net/11250/141763