Samarbeid mellom hjem og skole : en studie av hvordan to foreldre til barn med diagnose innenfor autismespekteret opplever samarbeidet med skolen

Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012 I dette studiet kartlegger jeg hvordan to foreldre med barn innenfor autismespekterdiagnosen opplever samarbeidet med skolen. Informantene er to mødre. Informant l har en gutt med Asperger syndrom og informant 2 har en gutt med barn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pettersen, Helene Myrvoll
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141763
Description
Summary:Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012 I dette studiet kartlegger jeg hvordan to foreldre med barn innenfor autismespekterdiagnosen opplever samarbeidet med skolen. Informantene er to mødre. Informant l har en gutt med Asperger syndrom og informant 2 har en gutt med barneautisme. Teoridelen i oppgaven tar for seg samarbeid mellom skole og hjem, samt teori om autismespekterdiagnosen. Teoridelen gir bakgrunnskunnskap for tema og i drøftingsdelen blir funnene sett i lys av teorien. Felles for begge informantene er at deres barn ikke forteller hvordan de selv opplever sin egen skolesituasjon. Foreldrene ønsker et samarbeid med skolen der gjensidig informasjon og respekt vektlegges. I studiet blir det tatt utgangspunkt i foreldrenes opplevelse av samarbeidet og det er kun informantenes syn på samarbeidet som blir belyst. For å få fram opplevelsen av samarbeidet har jeg brukt semistrukturert intervju der den gode samtalen er forsøkt ivaretatt, samtidig som det er fokus på det faglige innholdet. Informant I opplever store utfordringer i samarbeidet med skolen. Hun opplever at skolen har intensjoner om god struktur, forutsigbarhet og godt faglig innhold. På tross av dette er hennes opplevelse at skolen ikke greier å gjennomføre planene. I tillegg understreker hun at individuelle opplæringsplaner ikke blir fulgt, og at det ikke gjennomføres evalueringer av planene. Samarbeidet med skolen utvikles mellom to parter, og selv om informant I fortsatt er i en fase der samarbeidet skal finne en god form, forteller hun at det har vært en positiv utvikling det siste året. I den positive utviklingen er særlig loggbok nevnt som en faktor. Informant 2 gir inntrykk av et samarbeid med skolen som fungerer godt. Det er flere årsaker til at samarbeidet fungerer. Her vektlegges det stabile personalet som ivaretar sønnens behov for struktur og forutsigbarhet. Hjemmet får god informasjon om læringsinnhold og kan følge opp faglig innhold hjemme, noe informanten mener har bidratt til en god faglig utvikling hos ...