Lærerkompetanse : en viktig faktor i den skriftspråklige begynneropplæringen?

Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Vår tids samfunn stiller høye krav til innbyggernes leseferdighet, og det gjenspeiler seg i kravet til skolenes leseopplæring. Tidlig innsats skal vektlegges, og dette er særlig viktig for de som har utfordringer som hindrer dem i å oppnå g...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Birkelund, Torill, Berg, John
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2010
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141727
Description
Summary:Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Vår tids samfunn stiller høye krav til innbyggernes leseferdighet, og det gjenspeiler seg i kravet til skolenes leseopplæring. Tidlig innsats skal vektlegges, og dette er særlig viktig for de som har utfordringer som hindrer dem i å oppnå gode leseferdigheter. Disse elevene må identifiseres tidlig. Derfor er det innført obligatoriske kartleggingsprøver for første til tredje årstrinn slik at alle elever kan få systematisk oppfølging de første årene i grunnskolen (KD 2008). I denne oppgaven presenterer vi en studie av mulige sammenhenger mellom lærerkompetanse og elevenes leseferdigheter. Lærerkompetanse er kartlagt via et spørreskjema og leseferdighet er målt med den obligatoriske kartleggingsprøven i lesing på andre årstrinn i Bodø kommune skoleåret 2009/2010. Materialet omfatter kompetansen til 47 lærere og leseresultatene til ca 550 elever i kommunen. Lærerens kompetanse anses å være den enkeltfaktor som har mest å si for barns læring. Evne til relasjonsbygging og evne til klasseledelse sammen med didaktisk kompetanse generelt sett og i det enkelte fag, er de tre hovedfaktorene som i størst grad påvirker elevenes læring (Nordenbo, Larsen, Tiftkci, Wendt og Ødegård 2008). Vi har i denne studien avgrenset oss til den didaktiske kompetansen. Denne omfatter videreutdanning innenfor lese- og skriveopplæring, undervisningserfaring med begynneropplæring og systematisk bruk av forskningsbaserte metodiske opplegg. Sistnevnte er definert inn i lærerkompetansen av praktiske og metodiske hensyn. Vi har valgt opplegg som vi har erfaring med fra egen praksis og som vi kjenner teorien bak. Til sammen er det syv lærerkompetanser; undervisningserfaring i begynneropplæring i lesing og skriving, videreutdanning knyttet til lese- og skriveopplæring, systematisk bruk av Early Steps som hjelpeprogram, systematisk bruk av leseutviklingsskjema, systematisk bruk av Skrivedans, systematisk bruk av motorisk trening og at skolen har leseveileder Det er fire faktorer som ...