Summary: | Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 De internasjonale undersøkelsene PISA (Program for International Student Assessment) og PIRLS (Progress in International Reading Literacy) avdekker store variasjoner i leseferdigheter blant norske elever. Det avdekkes også et stort sprik mellom de sterkeste og svakeste leserne, og mellom gutter og jenter. Som en konsekvens av resultatene har utdannings- og forskningsdepartementet satset på strategier for stimulering av leselyst og leseferdighet gjennom prosjektet Gi rom for lesing! (Utdannings- og forskningsdepartementet 2003). I mai 2004 ble de første nasjonale prøvene i lesing gjennomført som et forsøk på å kvalitetssikre leseopplæringen i Norge. Prøvene gjennomføres for 2009 i lesing, matematikk og engelsk for 5. og 8. trinn, og skal være et redskap for læreren i den videre opplæringen. I vårt samfunn regnes gode leseferdigheter som inngangsporten til informasjonsuthenting og videre kunnskapstilegnelse på stort sett alle arenaer. I takt med samfunnsutviklingen synes det generelt sett å være slik at kravene til effektive leseferdigheter stadig øker. Mange barn og unge kommer til kort både i og utenfor sin skolehverdag som følge av svake leseferdigheter. Lesing er en ferdighet mange definerer som et produkt av delferdighetene avkoding og forståelse. Avkodingen er den tekniske siden av lesingen og kan automatiseres. Leseforståelse krever aktivitet på et høyere kognitivt nivå enn avkoding. Formålet med lesing er å forstå det som leses, gjennom å hente mening ut av teksten. I denne oppgaven ønsker jeg å se nærmere på to prøver som er aktuelle i forhold til avdekke elevenes leseferdigheter, nemlig Carlsten leseprøve og den Nasjonale prøven i lesing for 8. trinn. Problemstillingen og utgangspunktet for denne oppgaven er i hvilken grad de nevnte prøvene kan identifisere lesehastigheten eller leseforståelsen som hovedproblemet hos den svake leseren blant gutter på 8. trinn. Hver for seg er verken Carlsten leseprøve eller den Nasjonale leseprøven en ...
|