Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid?
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Bakgrunn: Elever i Norge har lave leseferdigheter og har lav bevissthet om lesestrategier. Det er helst sterke lesere som bruker dem, og det er ikke enhetsskolens fortjeneste. Elever som strever med lesing kan oppleve frustrasjon og droppe...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Høgskolen i Bodø
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/141717 |
id |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141717 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141717 2023-05-15T15:45:25+02:00 Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid? Øie, Vibeke 2010 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141717 nob nob Høgskolen i Bodø Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 5/2010 http://hdl.handle.net/11250/141717 tilpassa opplæring norsk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2010 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:25Z Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Bakgrunn: Elever i Norge har lave leseferdigheter og har lav bevissthet om lesestrategier. Det er helst sterke lesere som bruker dem, og det er ikke enhetsskolens fortjeneste. Elever som strever med lesing kan oppleve frustrasjon og droppe ut av skolen. Lesestrategier er tema for oppgaven. Problemstillingen er: Tar elever på 7. trinn i bruk lesestrategier på eget initiativ når de er lært? Hvilke faktorer spiller inn i prosessen fra en starter opplæringen til eleven har automatisert strategiene? Aksjonsforskning er valgt som forskningsdesign. Spørreskjema er benyttet og svarene organiseres i tabeller. Det er foretatt intervjusamtaler som støtte til spørreskjemaene. Elever fra 7. trinn deltar i aksjonen. Lærerkollegier og jeg gjør aksjonen. Studien beskrives med bakgrunn læringsteori, motivasjonsteori og kommunikasjonsteori samt litteratur om lesestrategier. Elevene tar i bruk lesestrategier på eget initiativ når de har lært dem og er blitt bevisste brukere. En trinnvis struktur og tett oppfølging i prosessen, fra elevene introduseres for lesestrategien til de har automatisert den, er nødvendig. Arbeidet må være kontinuerlig for å holde elevenes interesse oppe. Dialog er påkrevd for å bevisstgjøre og for å oppnå god motivasjon. Master Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Nord universitet |
op_collection_id |
ftnorduniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
tilpassa opplæring norsk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
spellingShingle |
tilpassa opplæring norsk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Øie, Vibeke Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid? |
topic_facet |
tilpassa opplæring norsk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
description |
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Bakgrunn: Elever i Norge har lave leseferdigheter og har lav bevissthet om lesestrategier. Det er helst sterke lesere som bruker dem, og det er ikke enhetsskolens fortjeneste. Elever som strever med lesing kan oppleve frustrasjon og droppe ut av skolen. Lesestrategier er tema for oppgaven. Problemstillingen er: Tar elever på 7. trinn i bruk lesestrategier på eget initiativ når de er lært? Hvilke faktorer spiller inn i prosessen fra en starter opplæringen til eleven har automatisert strategiene? Aksjonsforskning er valgt som forskningsdesign. Spørreskjema er benyttet og svarene organiseres i tabeller. Det er foretatt intervjusamtaler som støtte til spørreskjemaene. Elever fra 7. trinn deltar i aksjonen. Lærerkollegier og jeg gjør aksjonen. Studien beskrives med bakgrunn læringsteori, motivasjonsteori og kommunikasjonsteori samt litteratur om lesestrategier. Elevene tar i bruk lesestrategier på eget initiativ når de har lært dem og er blitt bevisste brukere. En trinnvis struktur og tett oppfølging i prosessen, fra elevene introduseres for lesestrategien til de har automatisert den, er nødvendig. Arbeidet må være kontinuerlig for å holde elevenes interesse oppe. Dialog er påkrevd for å bevisstgjøre og for å oppnå god motivasjon. |
format |
Master Thesis |
author |
Øie, Vibeke |
author_facet |
Øie, Vibeke |
author_sort |
Øie, Vibeke |
title |
Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid? |
title_short |
Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid? |
title_full |
Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid? |
title_fullStr |
Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid? |
title_full_unstemmed |
Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid? |
title_sort |
arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid? |
publisher |
Høgskolen i Bodø |
publishDate |
2010 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/141717 |
long_lat |
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
geographic |
Bodø |
geographic_facet |
Bodø |
genre |
Bodø |
genre_facet |
Bodø |
op_relation |
Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 5/2010 http://hdl.handle.net/11250/141717 |
_version_ |
1766379784241152000 |