Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid?

Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Bakgrunn: Elever i Norge har lave leseferdigheter og har lav bevissthet om lesestrategier. Det er helst sterke lesere som bruker dem, og det er ikke enhetsskolens fortjeneste. Elever som strever med lesing kan oppleve frustrasjon og droppe...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Øie, Vibeke
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2010
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141717
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141717
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141717 2023-05-15T15:45:25+02:00 Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid? Øie, Vibeke 2010 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141717 nob nob Høgskolen i Bodø Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 5/2010 http://hdl.handle.net/11250/141717 tilpassa opplæring norsk VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2010 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:25Z Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Bakgrunn: Elever i Norge har lave leseferdigheter og har lav bevissthet om lesestrategier. Det er helst sterke lesere som bruker dem, og det er ikke enhetsskolens fortjeneste. Elever som strever med lesing kan oppleve frustrasjon og droppe ut av skolen. Lesestrategier er tema for oppgaven. Problemstillingen er: Tar elever på 7. trinn i bruk lesestrategier på eget initiativ når de er lært? Hvilke faktorer spiller inn i prosessen fra en starter opplæringen til eleven har automatisert strategiene? Aksjonsforskning er valgt som forskningsdesign. Spørreskjema er benyttet og svarene organiseres i tabeller. Det er foretatt intervjusamtaler som støtte til spørreskjemaene. Elever fra 7. trinn deltar i aksjonen. Lærerkollegier og jeg gjør aksjonen. Studien beskrives med bakgrunn læringsteori, motivasjonsteori og kommunikasjonsteori samt litteratur om lesestrategier. Elevene tar i bruk lesestrategier på eget initiativ når de har lært dem og er blitt bevisste brukere. En trinnvis struktur og tett oppfølging i prosessen, fra elevene introduseres for lesestrategien til de har automatisert den, er nødvendig. Arbeidet må være kontinuerlig for å holde elevenes interesse oppe. Dialog er påkrevd for å bevisstgjøre og for å oppnå god motivasjon. Master Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic tilpassa opplæring
norsk
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
spellingShingle tilpassa opplæring
norsk
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
Øie, Vibeke
Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid?
topic_facet tilpassa opplæring
norsk
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
description Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Bakgrunn: Elever i Norge har lave leseferdigheter og har lav bevissthet om lesestrategier. Det er helst sterke lesere som bruker dem, og det er ikke enhetsskolens fortjeneste. Elever som strever med lesing kan oppleve frustrasjon og droppe ut av skolen. Lesestrategier er tema for oppgaven. Problemstillingen er: Tar elever på 7. trinn i bruk lesestrategier på eget initiativ når de er lært? Hvilke faktorer spiller inn i prosessen fra en starter opplæringen til eleven har automatisert strategiene? Aksjonsforskning er valgt som forskningsdesign. Spørreskjema er benyttet og svarene organiseres i tabeller. Det er foretatt intervjusamtaler som støtte til spørreskjemaene. Elever fra 7. trinn deltar i aksjonen. Lærerkollegier og jeg gjør aksjonen. Studien beskrives med bakgrunn læringsteori, motivasjonsteori og kommunikasjonsteori samt litteratur om lesestrategier. Elevene tar i bruk lesestrategier på eget initiativ når de har lært dem og er blitt bevisste brukere. En trinnvis struktur og tett oppfølging i prosessen, fra elevene introduseres for lesestrategien til de har automatisert den, er nødvendig. Arbeidet må være kontinuerlig for å holde elevenes interesse oppe. Dialog er påkrevd for å bevisstgjøre og for å oppnå god motivasjon.
format Master Thesis
author Øie, Vibeke
author_facet Øie, Vibeke
author_sort Øie, Vibeke
title Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid?
title_short Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid?
title_full Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid?
title_fullStr Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid?
title_full_unstemmed Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid?
title_sort arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid?
publisher Høgskolen i Bodø
publishDate 2010
url http://hdl.handle.net/11250/141717
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
geographic Bodø
geographic_facet Bodø
genre Bodø
genre_facet Bodø
op_relation Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 5/2010
http://hdl.handle.net/11250/141717
_version_ 1766379784241152000