Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid?

Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Bakgrunn: Elever i Norge har lave leseferdigheter og har lav bevissthet om lesestrategier. Det er helst sterke lesere som bruker dem, og det er ikke enhetsskolens fortjeneste. Elever som strever med lesing kan oppleve frustrasjon og droppe...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Øie, Vibeke
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2010
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141717
Description
Summary:Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Bakgrunn: Elever i Norge har lave leseferdigheter og har lav bevissthet om lesestrategier. Det er helst sterke lesere som bruker dem, og det er ikke enhetsskolens fortjeneste. Elever som strever med lesing kan oppleve frustrasjon og droppe ut av skolen. Lesestrategier er tema for oppgaven. Problemstillingen er: Tar elever på 7. trinn i bruk lesestrategier på eget initiativ når de er lært? Hvilke faktorer spiller inn i prosessen fra en starter opplæringen til eleven har automatisert strategiene? Aksjonsforskning er valgt som forskningsdesign. Spørreskjema er benyttet og svarene organiseres i tabeller. Det er foretatt intervjusamtaler som støtte til spørreskjemaene. Elever fra 7. trinn deltar i aksjonen. Lærerkollegier og jeg gjør aksjonen. Studien beskrives med bakgrunn læringsteori, motivasjonsteori og kommunikasjonsteori samt litteratur om lesestrategier. Elevene tar i bruk lesestrategier på eget initiativ når de har lært dem og er blitt bevisste brukere. En trinnvis struktur og tett oppfølging i prosessen, fra elevene introduseres for lesestrategien til de har automatisert den, er nødvendig. Arbeidet må være kontinuerlig for å holde elevenes interesse oppe. Dialog er påkrevd for å bevisstgjøre og for å oppnå god motivasjon.