Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009 I mitt forskningsarbeid har jeg undersøkt tre norsklæreres forståelse og praktisering av tilpasset opplæring, med fokus på arbeid med muntlighet i norskfaget. Mitt forskningsarbeid har hatt et casestudie- design. Jeg har sett på lærernes pl...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
Høgskolen i Bodø
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/141699 |
_version_ | 1821873454032355328 |
---|---|
author | Andreassen, Susan Diana |
author_facet | Andreassen, Susan Diana |
author_sort | Andreassen, Susan Diana |
collection | Nord Open Research Archive |
description | Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009 I mitt forskningsarbeid har jeg undersøkt tre norsklæreres forståelse og praktisering av tilpasset opplæring, med fokus på arbeid med muntlighet i norskfaget. Mitt forskningsarbeid har hatt et casestudie- design. Jeg har sett på lærernes planlegging, gjennomføring og evaluering av norsktimer med fokus på muntlighet. Jeg har observert i deres timer, og intervjuet norsklærerne i etterkant av observasjonene. Jeg har også undersøkt læreplanen og de politiske føringene, og forskningslitteratur for å finne svar på hva tilpasset opplæring består i, og også forsøkt å nedfelle noen kriterier for arbeid med muntlighet i norskfaget. Resultatene fra min undersøkelse er følgende: • Norsklærerne hadde forskjellig forståelse av begrepet tilpasset opplæring. • De praktiserte ofte tilpasset opplæring uten at de var noe særlig bevisst at det var tilpasset opplæring de holdt på med. • Norsklærerne la til rette for arbeid med muntlighet i undervisningen, men underviste ikke om muntlighet. • Kompetanseheving er av nødvendighet når det gjelder både tilpasset opplæring og arbeid med muntlighet i norskfaget. |
format | Master Thesis |
genre | Bodø |
genre_facet | Bodø |
geographic | Bodø |
geographic_facet | Bodø |
id | ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141699 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
op_collection_id | ftnorduniv |
op_relation | Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 6/2010 http://hdl.handle.net/11250/141699 |
publishDate | 2009 |
publisher | Høgskolen i Bodø |
record_format | openpolar |
spelling | ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141699 2025-01-16T21:19:44+00:00 Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget Andreassen, Susan Diana 2009 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141699 nob nob Høgskolen i Bodø Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 6/2010 http://hdl.handle.net/11250/141699 tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2009 ftnorduniv 2023-06-19T14:04:12Z Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009 I mitt forskningsarbeid har jeg undersøkt tre norsklæreres forståelse og praktisering av tilpasset opplæring, med fokus på arbeid med muntlighet i norskfaget. Mitt forskningsarbeid har hatt et casestudie- design. Jeg har sett på lærernes planlegging, gjennomføring og evaluering av norsktimer med fokus på muntlighet. Jeg har observert i deres timer, og intervjuet norsklærerne i etterkant av observasjonene. Jeg har også undersøkt læreplanen og de politiske føringene, og forskningslitteratur for å finne svar på hva tilpasset opplæring består i, og også forsøkt å nedfelle noen kriterier for arbeid med muntlighet i norskfaget. Resultatene fra min undersøkelse er følgende: • Norsklærerne hadde forskjellig forståelse av begrepet tilpasset opplæring. • De praktiserte ofte tilpasset opplæring uten at de var noe særlig bevisst at det var tilpasset opplæring de holdt på med. • Norsklærerne la til rette for arbeid med muntlighet i undervisningen, men underviste ikke om muntlighet. • Kompetanseheving er av nødvendighet når det gjelder både tilpasset opplæring og arbeid med muntlighet i norskfaget. Master Thesis Bodø Nord Open Research Archive Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
spellingShingle | tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Andreassen, Susan Diana Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget |
title | Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget |
title_full | Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget |
title_fullStr | Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget |
title_full_unstemmed | Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget |
title_short | Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget |
title_sort | tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i norskfaget |
topic | tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
topic_facet | tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
url | http://hdl.handle.net/11250/141699 |