Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget

Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009 I mitt forskningsarbeid har jeg undersøkt tre norsklæreres forståelse og praktisering av tilpasset opplæring, med fokus på arbeid med muntlighet i norskfaget. Mitt forskningsarbeid har hatt et casestudie- design. Jeg har sett på lærernes pl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Andreassen, Susan Diana
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2009
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141699
_version_ 1821873454032355328
author Andreassen, Susan Diana
author_facet Andreassen, Susan Diana
author_sort Andreassen, Susan Diana
collection Nord Open Research Archive
description Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009 I mitt forskningsarbeid har jeg undersøkt tre norsklæreres forståelse og praktisering av tilpasset opplæring, med fokus på arbeid med muntlighet i norskfaget. Mitt forskningsarbeid har hatt et casestudie- design. Jeg har sett på lærernes planlegging, gjennomføring og evaluering av norsktimer med fokus på muntlighet. Jeg har observert i deres timer, og intervjuet norsklærerne i etterkant av observasjonene. Jeg har også undersøkt læreplanen og de politiske føringene, og forskningslitteratur for å finne svar på hva tilpasset opplæring består i, og også forsøkt å nedfelle noen kriterier for arbeid med muntlighet i norskfaget. Resultatene fra min undersøkelse er følgende: • Norsklærerne hadde forskjellig forståelse av begrepet tilpasset opplæring. • De praktiserte ofte tilpasset opplæring uten at de var noe særlig bevisst at det var tilpasset opplæring de holdt på med. • Norsklærerne la til rette for arbeid med muntlighet i undervisningen, men underviste ikke om muntlighet. • Kompetanseheving er av nødvendighet når det gjelder både tilpasset opplæring og arbeid med muntlighet i norskfaget.
format Master Thesis
genre Bodø
genre_facet Bodø
geographic Bodø
geographic_facet Bodø
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141699
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
op_collection_id ftnorduniv
op_relation Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 6/2010
http://hdl.handle.net/11250/141699
publishDate 2009
publisher Høgskolen i Bodø
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141699 2025-01-16T21:19:44+00:00 Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget Andreassen, Susan Diana 2009 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141699 nob nob Høgskolen i Bodø Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 6/2010 http://hdl.handle.net/11250/141699 tilpassa opplæring VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2009 ftnorduniv 2023-06-19T14:04:12Z Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009 I mitt forskningsarbeid har jeg undersøkt tre norsklæreres forståelse og praktisering av tilpasset opplæring, med fokus på arbeid med muntlighet i norskfaget. Mitt forskningsarbeid har hatt et casestudie- design. Jeg har sett på lærernes planlegging, gjennomføring og evaluering av norsktimer med fokus på muntlighet. Jeg har observert i deres timer, og intervjuet norsklærerne i etterkant av observasjonene. Jeg har også undersøkt læreplanen og de politiske føringene, og forskningslitteratur for å finne svar på hva tilpasset opplæring består i, og også forsøkt å nedfelle noen kriterier for arbeid med muntlighet i norskfaget. Resultatene fra min undersøkelse er følgende: • Norsklærerne hadde forskjellig forståelse av begrepet tilpasset opplæring. • De praktiserte ofte tilpasset opplæring uten at de var noe særlig bevisst at det var tilpasset opplæring de holdt på med. • Norsklærerne la til rette for arbeid med muntlighet i undervisningen, men underviste ikke om muntlighet. • Kompetanseheving er av nødvendighet når det gjelder både tilpasset opplæring og arbeid med muntlighet i norskfaget. Master Thesis Bodø Nord Open Research Archive Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
spellingShingle tilpassa opplæring
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
Andreassen, Susan Diana
Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget
title Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget
title_full Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget
title_fullStr Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget
title_full_unstemmed Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget
title_short Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget
title_sort tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i norskfaget
topic tilpassa opplæring
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
topic_facet tilpassa opplæring
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
url http://hdl.handle.net/11250/141699