Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget

Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009 I mitt forskningsarbeid har jeg undersøkt tre norsklæreres forståelse og praktisering av tilpasset opplæring, med fokus på arbeid med muntlighet i norskfaget. Mitt forskningsarbeid har hatt et casestudie- design. Jeg har sett på lærernes pl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Andreassen, Susan Diana
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2009
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141699
Description
Summary:Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009 I mitt forskningsarbeid har jeg undersøkt tre norsklæreres forståelse og praktisering av tilpasset opplæring, med fokus på arbeid med muntlighet i norskfaget. Mitt forskningsarbeid har hatt et casestudie- design. Jeg har sett på lærernes planlegging, gjennomføring og evaluering av norsktimer med fokus på muntlighet. Jeg har observert i deres timer, og intervjuet norsklærerne i etterkant av observasjonene. Jeg har også undersøkt læreplanen og de politiske føringene, og forskningslitteratur for å finne svar på hva tilpasset opplæring består i, og også forsøkt å nedfelle noen kriterier for arbeid med muntlighet i norskfaget. Resultatene fra min undersøkelse er følgende: • Norsklærerne hadde forskjellig forståelse av begrepet tilpasset opplæring. • De praktiserte ofte tilpasset opplæring uten at de var noe særlig bevisst at det var tilpasset opplæring de holdt på med. • Norsklærerne la til rette for arbeid med muntlighet i undervisningen, men underviste ikke om muntlighet. • Kompetanseheving er av nødvendighet når det gjelder både tilpasset opplæring og arbeid med muntlighet i norskfaget.