Hvordan kan man i barnehage bidra til at barn med innadvendt atferd mestrer sosial samhandling? : et mestringsperspektiv på innadvendt atferd

Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Denne masteroppgaven belyser barnehagens muligheter i forhold til sosial samhandling hos barn med innadvendt atferd. UndersøkeIsens utgangspunkt i den forbindelse er å rette fokus mot innadvendte barns potensialer for mestring i sosiale sit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Boldermo, Sidsel
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2010
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141695
Description
Summary:Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010 Denne masteroppgaven belyser barnehagens muligheter i forhold til sosial samhandling hos barn med innadvendt atferd. UndersøkeIsens utgangspunkt i den forbindelse er å rette fokus mot innadvendte barns potensialer for mestring i sosiale situasjoner. Mestringsperspektivet innebærer her å se etter de situasjoner der barna lykkes, heller enn et fokus på barnas vansker. Teorigrunnlag Oppgavens teoretiske grunnlag tar utgangspunkt i blant annet Ingrid Lunds undersøkelser vedrørende barn og unge med innadvendt atferd og Berit Baes drøftinger omkring om voksnes definisjonsmakt og barns selvopplevelse. I tillegg presenteres teori vedrørende utvikling av sosial kompetanse. Her vies Terje Ogdens definisjon av sosial kompetanse en del plass fordi den spiller en viktig rolle som utgangspunkt for datainnsamlingen. Videre omtales Daniel Sterns teori om selvutvikling som livslang prosess. Som mestringsteoretisk grunnlag refererer oppgaven hovedsakelig til Hilchen Sommersehild, Bente Grøholt og Finn Magnussen. Empirisk grunnlag Undersøkelsen er foretatt som en sammensatt singelcasestudie; en casestudie med tre innebygde analyseenheter. Metode for innsamling av data har foregått i en kombinasjon av intervju og feltarbeid; deltakende observasjon. UndersøkeIsens funn er kategorisert innenfor fem kategorier; innadvendthet, nettverk og tilhørighet, samarbeid og selvhevdelse, kompetanse, og tiltak. Disse kategoriseringene legger grunnlaget for undersøkeIsens drøfting og resultat. Sentrale nøkkelord Etablering av vennskapsrelasjoner, å tre frem i små grupper, styrking av selvfølelse, læring av selvhevdelse, anerkjennelse, ivaretakelse av integritet, pedagogens mestring og mulighet.