Nyttig og mindre nyttig undervisning : undervisningsvurdering fra studenter i Norge og i Russland

Masteroppgave i praktisk kunnskap - Universitetet i Nordland, 2013 Undersøkelsen er relatert til studentenes tanker og refleksjoner rundt nyttig og god undervisning, mindre nyttig og mindre god undervisning. Den er knyttet til seks heltidsstudenter ved universiteter i Norge og Russland. På bakgrunn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rezvaya, Svetlana
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2013
Subjects:
Bak
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141673
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141673
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141673 2023-05-15T17:24:45+02:00 Nyttig og mindre nyttig undervisning : undervisningsvurdering fra studenter i Norge og i Russland Rezvaya, Svetlana 2013 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141673 nob nob Universitetet i Nordland http://hdl.handle.net/11250/141673 praktisk kunnskap VDP::Social science: 200::Education: 280 Master thesis 2013 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:34Z Masteroppgave i praktisk kunnskap - Universitetet i Nordland, 2013 Undersøkelsen er relatert til studentenes tanker og refleksjoner rundt nyttig og god undervisning, mindre nyttig og mindre god undervisning. Den er knyttet til seks heltidsstudenter ved universiteter i Norge og Russland. På bakgrunn av dette blir problemstillingen følgende: ”Hvordan studenter fra forskjellige kultur- og skoletradisjoner i Norge og i Russland analyserer undervisningssituasjonen og kommer til beslutning om å definere undervisning som nyttig og mindre nyttig ”. I undersøkelsen legger jeg vekt på meningen og resonnement bak individenes erfaringer med et fenomen. Ved tolkingen av datamaterialet tar jeg utgangspunktet i eksisterende pedagogiske teorier. Derfor har jeg valgt fenomenologisk forskningsdesign. Datainnsamling i undersøkelsen ble gjort ved hjelp av studentfortellinger. Fortelling som kvalitativ forskningsmetode er en hensiktmessig måte å få kunnskap fra informantens forståelse og deres perspektiv på. Undersøkelsen har vist at det finnes variasjon ved definering av nyttig og mindre nyttig undervisning, uansett at studentene knytter ord ”nyttig” til kunnskapsinnhold og ”god” til kunnskapsformidling. Informanter fra to land mener at nyttig kunnskap er hovedpoenget i undervisning, men de har ulike meninger om anvendelse av undervisningskunnskapen. De norske og russiske studentene fokuserer på ulike momenter i undervisningens kunnskapsinnhold og metoder. Lærerensevne og erfaring har vesentlig betydning i vurdering av nyttig undervisning. Felles mening er at underviser bør være flink til å formidle kunnskap, men vurdering av faglig, pedagogisk, vitenskapelig kompetanse til underviseren er ulik. Personlige egenskaper til universitetslæreren som er en engasjert og vennlig person er felles studentmening. Analysen av meningene til de russiske studentene i Norge dokumenterer at de har noen forventninger til undervisning som faller sammen med de norske studentforventninger. Det er foranderlige forventninger til undervisning som viser sosialisering, internalisering av de russiske studentene i norsk samfunn. Det finnes tre eksplisitte forskjeller i undervisningsvurderingen mellom de russiske studentene i Norge og de norske studentene. Det er stabile russiske forventninger til undervisning. Forskjellene i undervisningsvurdering preges av ulikt historisk didaktisk syn på undervisning i Norge og Russland og større prestisje av høyere utdannelse i Russland enn i Norge. Master Thesis Nordland Nordland Universitetet i Nordland Open archive Nord universitet Russland Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic praktisk kunnskap
VDP::Social science: 200::Education: 280
spellingShingle praktisk kunnskap
VDP::Social science: 200::Education: 280
Rezvaya, Svetlana
Nyttig og mindre nyttig undervisning : undervisningsvurdering fra studenter i Norge og i Russland
topic_facet praktisk kunnskap
VDP::Social science: 200::Education: 280
description Masteroppgave i praktisk kunnskap - Universitetet i Nordland, 2013 Undersøkelsen er relatert til studentenes tanker og refleksjoner rundt nyttig og god undervisning, mindre nyttig og mindre god undervisning. Den er knyttet til seks heltidsstudenter ved universiteter i Norge og Russland. På bakgrunn av dette blir problemstillingen følgende: ”Hvordan studenter fra forskjellige kultur- og skoletradisjoner i Norge og i Russland analyserer undervisningssituasjonen og kommer til beslutning om å definere undervisning som nyttig og mindre nyttig ”. I undersøkelsen legger jeg vekt på meningen og resonnement bak individenes erfaringer med et fenomen. Ved tolkingen av datamaterialet tar jeg utgangspunktet i eksisterende pedagogiske teorier. Derfor har jeg valgt fenomenologisk forskningsdesign. Datainnsamling i undersøkelsen ble gjort ved hjelp av studentfortellinger. Fortelling som kvalitativ forskningsmetode er en hensiktmessig måte å få kunnskap fra informantens forståelse og deres perspektiv på. Undersøkelsen har vist at det finnes variasjon ved definering av nyttig og mindre nyttig undervisning, uansett at studentene knytter ord ”nyttig” til kunnskapsinnhold og ”god” til kunnskapsformidling. Informanter fra to land mener at nyttig kunnskap er hovedpoenget i undervisning, men de har ulike meninger om anvendelse av undervisningskunnskapen. De norske og russiske studentene fokuserer på ulike momenter i undervisningens kunnskapsinnhold og metoder. Lærerensevne og erfaring har vesentlig betydning i vurdering av nyttig undervisning. Felles mening er at underviser bør være flink til å formidle kunnskap, men vurdering av faglig, pedagogisk, vitenskapelig kompetanse til underviseren er ulik. Personlige egenskaper til universitetslæreren som er en engasjert og vennlig person er felles studentmening. Analysen av meningene til de russiske studentene i Norge dokumenterer at de har noen forventninger til undervisning som faller sammen med de norske studentforventninger. Det er foranderlige forventninger til undervisning som viser sosialisering, internalisering av de russiske studentene i norsk samfunn. Det finnes tre eksplisitte forskjeller i undervisningsvurderingen mellom de russiske studentene i Norge og de norske studentene. Det er stabile russiske forventninger til undervisning. Forskjellene i undervisningsvurdering preges av ulikt historisk didaktisk syn på undervisning i Norge og Russland og større prestisje av høyere utdannelse i Russland enn i Norge.
format Master Thesis
author Rezvaya, Svetlana
author_facet Rezvaya, Svetlana
author_sort Rezvaya, Svetlana
title Nyttig og mindre nyttig undervisning : undervisningsvurdering fra studenter i Norge og i Russland
title_short Nyttig og mindre nyttig undervisning : undervisningsvurdering fra studenter i Norge og i Russland
title_full Nyttig og mindre nyttig undervisning : undervisningsvurdering fra studenter i Norge og i Russland
title_fullStr Nyttig og mindre nyttig undervisning : undervisningsvurdering fra studenter i Norge og i Russland
title_full_unstemmed Nyttig og mindre nyttig undervisning : undervisningsvurdering fra studenter i Norge og i Russland
title_sort nyttig og mindre nyttig undervisning : undervisningsvurdering fra studenter i norge og i russland
publisher Universitetet i Nordland
publishDate 2013
url http://hdl.handle.net/11250/141673
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
geographic Russland
Finnes
Bak
geographic_facet Russland
Finnes
Bak
genre Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
op_relation http://hdl.handle.net/11250/141673
_version_ 1766116039411630080