Å se meninga i arbeidet

Masteroppgave i praktisk kunnskap - Universitetet i Nordland, 2012. Fra jeg begynte i arbeidslivet har arbeidet vært en viktig del av mitt liv. Fordi det er viktig for meg, har jeg også et behov for at det skal være en mening med, og mening i, arbeidet jeg utfører. Derfor har jeg også hatt et ønske...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rydland, Kirsten Marie
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141647
Description
Summary:Masteroppgave i praktisk kunnskap - Universitetet i Nordland, 2012. Fra jeg begynte i arbeidslivet har arbeidet vært en viktig del av mitt liv. Fordi det er viktig for meg, har jeg også et behov for at det skal være en mening med, og mening i, arbeidet jeg utfører. Derfor har jeg også hatt et ønske om å forstå mer av hva det er som gjør at arbeidet oppleves meningsfullt eller ikke. Mange av oppgavene som utføres i dagens arbeidsliv er kompliserte og krever ansatte med både avansert og spesialisert kunnskap for å komme fram til gode løsninger. Ofte kreves det at ansatte med ulik fagbakgrunn må samarbeide for å kunne lage et godt produkt. På min arbeidsplass, Nasjonalbiblioteket, er tverrfaglig samarbeid en vanlig arbeidssituasjon for mange av oss ansatte. A få tverrfaglige samarbeid til å fungere godt kan være krevende. Med utgangspunkt i seks ulike erfaringer fra denne typen arbeid, har jeg forsøkt å forstå mer av det som gjør at samarbeidet oppleves godt eller ikke for oss som deltar i det. Min erfaring er at de gode opplevelsene gir oss arbeidsglede og mening med arbeidet. Vi bruker mye tid på arbeid. Det må derfor være viktig å vite mest mulig om hva som gjør at vi opplever at tida og innsatsen på arbeid gir arbeidsglede og mening. Et felles arbeid kan utføres på ulike måter. I fortellingene som er mine kilder i dette arbeidet, tyder det på at det er en sammenheng mellom det å ha en helhetlig forståelse av arbeidet og arbeidsplassen, og det å oppleve arbeidet som meningsfullt. I tverrfaglig samarbeid ser det ut som det krever at de ansatte har en forståelse som går ut over eget fagområde. Ulike fagområder skal virke sammen for å skape nye løsninger. A få mulighet til en mer overordna forståelse av sammenhengene i arbeidet gir oss perspektiv. Jeg har forsøkt å vise hvordan vi forstår, og hvordan en felles arbeidsprosess er sentralt for å forstå, og dermed skape noe som er nytt. Dessuten hvordan vi klarer å få perspektiv på vårt eget bidrag i sammenheng med de andres. Om vi skal forstå målet vi arbeider mot, ...