En kvalitativ studie: Hvilke erfaringer har logopeder gjort med Lidcombeprogrammet?

Masteroppgave i logopedi - Universitetet i Nordland, 2013 Bakgrunnen for denne oppgaven er et ønske om å gi et bidrag til økt kunnskap om erfaringer med Lidcombeprogrammet (LP), som er en behandlingsmetode for førskolebarn som stammer. LP er en direkte behandlingsmetode som er basert på foreldreinvo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kvalø, Tone Kolstad
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2013
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141620
Description
Summary:Masteroppgave i logopedi - Universitetet i Nordland, 2013 Bakgrunnen for denne oppgaven er et ønske om å gi et bidrag til økt kunnskap om erfaringer med Lidcombeprogrammet (LP), som er en behandlingsmetode for førskolebarn som stammer. LP er en direkte behandlingsmetode som er basert på foreldreinvolvering og atferdsterapeutisk tilnærming. Metoden er lite kjent og anvendt i Norge. Det finnes generelt lite oppdatert norsk og nordisk forskning om stamming og stammebehandlingsmetoder. Denne oppgaven vil ta utgangspunkt i LP og logopeders erfaringer med metoden. Formålet med oppgaven er å gi logopeder økt kunnskap om denne behandlingsmetoden. Som et resultat av dette vil oppgaven i neste omgang kunne bidra til et bedre grunnlag for å velge eller velge bort LP, og dermed ta stilling til om metoden skal innlemmes i logopedenes "verktøykasse". På grunnlag av terna og formål med oppgaven har jeg kommet frem til følgende forskerspørsmål: "Hvilke erfaringer har logopeder gjort med Lidcombeprogrammet?" Den metodiske tilnærmingen er en sammensatt singelcasestudie med utgangspunkt i semistrukturerte kvalitative intervju av logopeder som har prøvd ut Lidcombeprogrammet. Resultatet av undersøkelsen er at logopedene jeg intervjuet hadde følgende erfaringer: • De hadde i all hovedsak positive erfaringer med Lidcombeprogrammet. • De fremhevet kurset som grundig, nyttig og positivt. • De hadde i utgangspunktet vært skeptiske til atferdsterapeutisk tilnærming. De hadde positive erfaringer med verbale tilbakemeldinger og uttrykte overraskelse over hvor greit og enkelt dette var. . De hadde positive erfaringer med foreldreinvolvering og individuell tilpasning . • De uttrykte tilfredshet med å ha fått et nytt "verktøy i verktøykassen". De ville ha en eklektisk tilnærming i forhold til hvilke metoder de ville benytte senere. De trakk spesielt frem at de ønsket å ha med elementer fra indirekte metoder i det videre arbeidet med LP. • De ville fortsette å bruke LP, men ville ikke forkaste andre metoder til fordel for denne. • De hadde ...