Summary: | Studentarbeid i sykepleie (bachelorgrad) - Universitetet i Nordland, Bodø, 2013 Bakgrunn: Bacheloroppgaven skrives i siste semester av nettbasert bachelor i sykepleie ved Universitetet i Nordland. Hensikt: Formålet er å se på hvordan sykepleieren i samarbeid med pasienten, kan anvende bevegelsesaktivitet for å fremme mestring hos mennesker med schizofreni. Metode: Anvendt metode er litteraturstudie. Litteraturen henviser til kvalitativ og kvantitativ forskning, samtidig som egne erfaringer utgjør et kvalitativt aspekt. Funn: Bevegelsesaktivitet er en effektfull miljøterapeutisk arena hvor sykepleieren kan bidra til å fremme opplevelsen av mestring, hos pasienter med schizofreni. Optimal anvendelse av bevegelsesaktivitet forutsetter en god sykepleier-pasient relasjon, og bevegelsesaktivitet er også godt egnet for å etablere dette. Fokus på det som pasienten opplever som viktig, sykepleierens tiltro til bevegelsesaktivitetens effekt, og godt planlagt bruk av bevegelsesaktivitet, bidrar til økt effekt.
|