Hva kan vi som ledere lære av å sammenligne vår drift med tilsvarende avdelinger ved et sammenlignbart sykehus?

Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2010 I dagens helsevesen er det et økende fokus på økonomistyring og effektivisering. En anerkjent metode for å finne forbedringspotensialer er benchmarking. Sammenligninger fra 2007 viser at Helse Sunnmøre Ålesund har en betydelige høyere arb...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Blegeberg, Astri-Marie Moland, Falch, Inger
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2010
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140944
Description
Summary:Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2010 I dagens helsevesen er det et økende fokus på økonomistyring og effektivisering. En anerkjent metode for å finne forbedringspotensialer er benchmarking. Sammenligninger fra 2007 viser at Helse Sunnmøre Ålesund har en betydelige høyere arbeidsproduktivitet enn Nordlandssykehuset Bodø. I vår masteroppgave har vi benyttet oss av en ekstern ikke finansiell sammenligning av intern organisering og aktivitet ved operasjon - og intensivavdeling i Nordlandssykehuset Bodø og i Helse Sunnmøre Ålesund. Hensikten er å belyse om regnskapstall og aktivitetsdata alene kan forklare forskjellene ved produktivitet, eller om flere hensyn enn økonomisk informasjon bør tas med i vurdering av effektivitet i en virksomhet. Vi erfarer at mellomledere har fokus på økonomi og aktivitet. De ser viktigheten av god planlegging og bruker kvalitetsindikatorene for å måle effektivitet. Ledere føler ansvar, men har liten påvirkning på strategisk planlegging avgjørelser. Vi har lært at ved å sammenligne på avdelingsnivå kommer ulikheter tydeligere fram enn ved aggregerte sammenligninger. Bygningsmessige forhold og hvordan sykehuset organiserer helsetilbud har konsekvens for kostnadseffektivitet. Forskjeller i registrering av aktivitetsdata og intern organisering medførte utfordringer i å finne sammenlignbare aktivitetsdata. Ved å sammenligne avdelingene med ”de beste” erfarer vi at benchmarking kan være en god arena for læring og gir mulighet for endringer av praksis. Det er imidlertid viktig at informasjonen er forståelig og kan dekomponeres til avdelingsnivå i sammenlignbare virksomheter.