Prisdannelse i lufttransportmarkedet i Norge : en undersøkelse av prisutviklingen på konkurranseutsatte ruter

Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2013 Denne masteroppgaven omhandler prisdannelse i lufttransportmarkedet i Norge. Nordmenn er de som reiser mest i Norden og hvordan prisen settes er relevant skal man forsøke å forstå når man bør bestille sin flyreise for å få den billigst...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nicolaisen, Mats Eirik, Standal, Eirik Grytten
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2013
Subjects:
Bak
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140862
Description
Summary:Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2013 Denne masteroppgaven omhandler prisdannelse i lufttransportmarkedet i Norge. Nordmenn er de som reiser mest i Norden og hvordan prisen settes er relevant skal man forsøke å forstå når man bør bestille sin flyreise for å få den billigst mulig. Noen har høyere betalingsvillighet enn andre og disse er gjerne mer tidssensitive enn prissensitive. Vi har i oppgaven fokusert hovedsakelig på Norwegians og SAS’ billigste serviceklasser, henholdsvis LowFare og Economy da det er på disse vi forventet flest endringer i prisen. For å svare på vår problemstilling har vi benyttet en kvantitativ forskningsmetode. Vi begynte datainnsamlingen med å velge oss ut to avreisedatoer og 30 ruter hos SAS og Norwegian som vi ville observere. Den første avreisedatoen var 1. mars og den neste var 27. mars. To ganger om dagen fra den 25. januar sjekket vi prisene på de utvalgte rutene. Dette ga oss over 10 000 prisobservasjoner på LowFare og Economy alene. I tillegg registrerte vi også prisene på de øvrige serviceklassene Flex, Economy Flex og Economy Full Flex. Begrunnelsen bak avreisedatoene er grunnet i at vi ville ha prisobservasjoner der avreise var en normal hverdag samt en avreisedag som var påvirket av en ekstern faktor: påskeferien. Vi så at det var tilbudt færre avganger i snitt den 27. mars og vi antok derfor at dette ville gjøre billettene dyrere. Rutene vi har valgt ut er blant de 30 største rutene i Norge, og på bortimot alle konkurrerer SAS og Norwegian jevnbyrdig. Med andre ord tilbøy de avganger som går relativt nært hverandre. Vi følte denne konkurransefaktoreren var viktig da vi ville se hvordan prisutviklingen til de respektive selskapene var i en konkurransesituasjon. For å teste opp mot dette registrerte vi også priser på monopolruten til både SAS og Norwegian, henholdsvis Oslo - Kristiansund og Oslo - Bardufoss.