Hvilke faktorer påvirker tyske turisters bruk av internett som informasjonskilde?

Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2013 Denne masteroppgaven er avslutningen på en hovedstudie i profileringen International Business and Marketing. Oppgaven omhandler bruk av informasjonskilder med et hovedfokus på internett, og hva som påvirker bruken av denne informasjons...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kristoffersen, Sanne Mari
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2013
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140856
Description
Summary:Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2013 Denne masteroppgaven er avslutningen på en hovedstudie i profileringen International Business and Marketing. Oppgaven omhandler bruk av informasjonskilder med et hovedfokus på internett, og hva som påvirker bruken av denne informasjonskilden. Temaet som ble valgt kom av en prosess hvor jeg var interessert i internett og dens voldsomme fremgang og økende betydning i dagens samfunn. Jeg har hatt en egeninteresse for reiseliv, og jeg fant det spennende å rette oppgaven mot denne næringen. Turisme og reiseliv har stor betydning for Norge, og har de seneste år fått et økende fokus i både næringslivet og norsk politikk. Temaet er høyst aktuelt og har derfor trigget min nysgjerrighet til å utforme oppgaven. Det å kunne bidra med forskning for hva som påvirker bruken av internett som informasjonskilde føler jeg er verdifullt i forhold til fagfeltet turisme og dens økende grad av oppmerksomhet. På bakgrunn av rollen og påvirkningen turistnæringen vil ha på fremtidig økonomi har jeg utformet følgende problemstilling: "Hvilke faktorer påvirker tyske turisters bruk av internett som informasjonskilde?" Reiselivsnæringen er i vekst. De har behov for å nå ut til turistene i startfasen av deres beslutningsprosess. Den økende bruken av internett har gjort det enklere for små om mellomstore bedrifter å rekke ut til en større kundekrets. Det som er viktig i en slik prosess er å forstå hvem som faktisk benytter internett som informasjonskilde. Det er gjort flere studier som ser på hvor mye internett blir benyttet i forhold til andre informasjonskilder. I denne oppgaven avgrenser jeg til internett og ser på hvilke demografiske og atferdsmessige variabler som påvirker dens bruk. Ved å forstå hva som påvirker bruken av internett som informasjonskilde kan reiselivsnæringen også se hvordan de kan segmentere informasjonen de sender ut til turistene. Oppgaven bidrar med å skape en forståelse for turistens valg av internett som igjen vil gi verdifull kunnskap på både et ...