Anbud på hurtigbåt- og pasienttransporttjenester

Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 I 1994 ble samferdselsloven endret slik at ved kjøp av kollektivtransport, kunne det offentlige bruke anbud. Det har skjedd en utvikling fram til i dag, siden anbud har blitt den eneste tillatte anskaffelsesmetoden. På bakgrunnen av de...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Fossbakk, Ivan Ole, Sundsfjord, Torstein Vik
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140832
Description
Summary:Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 I 1994 ble samferdselsloven endret slik at ved kjøp av kollektivtransport, kunne det offentlige bruke anbud. Det har skjedd en utvikling fram til i dag, siden anbud har blitt den eneste tillatte anskaffelsesmetoden. På bakgrunnen av dette ønsket vi å undersøke gjennomføringen ved offentlige anskaffelser, og hadde følgende problemstilling for vår forskning: ”Hvordan gjennomføres offentlige anskaffelser av hurtigbåt- og pasienttransporttjenester i Nord-Norge, og hvilke utfordringer gir disse anskaffelsene?” Vi valgte å forske på to ulike transportformer, slik at vi kunne få bredere kunnskap om hvordan det offentlige utfører sine anskaffelser. Helse Nord har ansvaret for anskaffelsen av pasienttransport landeveis i hele Nord-Norge, mens Nordland og Troms fylkeskommune har ansvaret for hurtigbåttjeneste i henholdsvis Nordland og Troms. For å avgrense oppgavens omfang valgte vi å fokusere på Nord-Norge. For å løse problemstillingen presenterte vi først lover og forskrifter om offentlige anskaffelser. Deretter drøftet vi gjennomføringsprosessen for anskaffelser av hurtigbåttjenester og pasienttransport landeveis i Nord-Norge. Bakgrunnen for det er å ha et grunnlag for å kartlegge utfordringer som oppstår under prosessen. Tilslutt sammenlignet vi hvordan Helse Nord og fylkeskommunene gjennomførte sine anskaffelser for å se om det er noen likheter og forskjeller. Våre funn viste at fylkeskommunene og Helse Nord hadde stort sett samme prosessen for anbudskonkurranse. Grunnen til det er at alle tilhører under det offentlige, og må derfor følge lover og forskrifter som er bestemt av folkevalgte på Stortinget. Bruk av ulike lover og forskrifter er forårsaket av transportformen. Det er både likeheter og forskjeller i utfordringene til Helse Nord og fylkeskommunene. Konkurransesituasjon og økonomi er noen likheter mellom dem, mens de har ulike utfordringer innenfor universell utforming og løyvereglement.