Åpen innovasjon i rurale opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter

Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Hensikten med denne oppgaven var å skape en forståelse innovasjonsprosessen i rurale opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter. Ved å studere hva som skaper innovasjon i opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter, ut fra ulike teorier som samar...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heggdal, Tove
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140814
Description
Summary:Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Hensikten med denne oppgaven var å skape en forståelse innovasjonsprosessen i rurale opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter. Ved å studere hva som skaper innovasjon i opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter, ut fra ulike teorier som samarbeid og hvilke typer aktører som involveres, eller bør involveres i innovasjonsarbeidet. For slik å enklere kunne forstå hvorvidt rurale opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter ved hjelp av samhandling kan få et bedre utgangspunkt for å drive sine innovasjonsprosesser. Temaet for oppgaven er: Åpen innovasjon og betydningen av regionale innovasjonssystemer i opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter – en studie av bedrifters satsing på opplevelsesturisme i Indre Namdal. Resultatene fra oppgaven er at drivkreftene for innovasjoner for opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter i størst grad kommer fra impulser fra kunder, organisering av åpne prosesser med kunden er derfor spesielt viktig. Behovet for å drive innovasjonssamarbeid kommer i sterk grad fra mangel på tid og ressurser til å drive innovasjonsprosessen alene. For å organisere innovasjoner i rurale opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter er det essensielt at de positive effektene ved åpen innovasjon fremheves, der tid, kostnad og kunnskap er hovedpilarene. Det er spesielt viktig i en slik organisering at nytten av å åpne opp egen innovasjonsprosess kommer frem, da det kan antas å være lettere for denne typen bedrifter å fokusere på utveksling av ideer og kunnskap utenfra og inn enn vice versa. Økonomiske insentiver kan tenkes å motivere bedriftene til å samarbeide i større grad enn et fokus på kompetanse om innovasjon. Kreative møteplasser på tvers av etablerte strukturer anses å ha en særlig positiv effekt på bedriftenes utbytte av innovasjonssamarbeid.