Strategier og utfordringer ved etablering i Russland : en casestudie av tre norske bedrifter som går internasjonalt og etablerer seg i Nord Vest Russland
Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Målet med denne studien er å studere tre norske bedrifter som har etablert virksomhet i Russland, for å besvare forskningsspørsmålene i problemstillingen om hvilke strategier de bruker i Russland, hvilke utfordringer bedrifter møter de...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Nordland
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/140740 |
id |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140740 |
---|---|
record_format |
openpolar |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Nord universitet |
op_collection_id |
ftnorduniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
bedriftsøkonomi innovasjon entreprenørskap VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 |
spellingShingle |
bedriftsøkonomi innovasjon entreprenørskap VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Ryabushkina, Anastasia Klausmark, John Viggo Strategier og utfordringer ved etablering i Russland : en casestudie av tre norske bedrifter som går internasjonalt og etablerer seg i Nord Vest Russland |
topic_facet |
bedriftsøkonomi innovasjon entreprenørskap VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 |
description |
Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Målet med denne studien er å studere tre norske bedrifter som har etablert virksomhet i Russland, for å besvare forskningsspørsmålene i problemstillingen om hvilke strategier de bruker i Russland, hvilke utfordringer bedrifter møter der og hvordan utfordringer kan imøtegås. Det teoretiske rammeverket er delvis fra ressursbasert teori og delvis fra internasjonaliseringsteorier. Vi har også med bidrag for litteratur om hvordan bedrifter internasjonaliserer og om spesifikke forhold ved å drive virksomhet i Russland. Ved bruk av internasjonaliseringsteorier forklarer vi hvordan bedrifter internasjonaliserer seg, enten ved gradvis utvikling, først å vokse i hjemmemarkedet for deretter gå gradvis inn i nye land, eller ved såkalt ”Born global”, dvs. å være globalt fra starten av. Vi vil se på hvilken kategori som kjennetegner de tre bedriftene vi studerer. Vi bruker også teori om generiske strategier for å vurdere hvilken kundeverdi de fokuserer på. Og forklarer bedriftens strategi etter litteratur om eksport, strategiske allianser og overtakelse og nybygging. Målet med ressursbasert teori er å vurdere om ressurser eller kombinasjoner av ressurser kan bidra til effektivisering og konkurransemessig fortrinn for bedriften. Den ressursbaserte teorien klassifiserer ressursene og vurderer de ut i fra om de er verdifulle, sjeldne, ikke kopierbare og organiserbare. Ressurser som oppfyller disse kriteriene bidrar med konkurransemessig fortrinn. Ressursfordelsteori er en annen og nyere teori som tar utgangpunkt i foranderlige omgivelser og som klassifiserer ressurser i flere kategorier. Vi mente at ressursfordelsteori kunne bidra til å forklare våre forskningsspørsmål bedre. Av interesse i ressursbasert teoretisk sammenheng så er det å vite hvilke ressurser, hva er det spesifikt gjør man med disse ressursene som synes kritisk for å lykkes for dem og skape konkurransefordeler i det russiske markedet. Vi ser på de tre norske bedriftene og hvilke strategier de bruker inn i markedet og hvordan de imøtegår utfordringer ved å etablere seg i Russland. Hvilke ressurser og hvordan bruker man dem for å overkomme utfordringer de møter i det russiske markedet. Denne studien er en kvalitativ eksplorativ casestudie som ser på tre casebedrifter. Målet er å finne konkrete ting bedriftene gjør som de mener er viktige for å lykkes i det russiske markedet. Studien omfatter tre caser med fire intervjuer. De undersøkte bedriftene i casene er Statoil Fuel & Retail ASA, Sparebanken Nord Norges datterbank North West Alliance Bank og Jotun ASA. For Statoil Fuel & Retail ASA ble intervju gjennomført både ved hovedkontoret i Oslo og ved det russiske kontoret i St. Petersburg i Russland. Sparebanken Nord Norge og Jotun ASA ble begge intervjuet i St. Petersburg. I tillegg har vi hatt møte med Nordland Fylkeskommune og Innovasjon Norge for å få mer informasjon, kunnskap og deres erfaringer på fagfeltet. Vi analyserte intervjudataene ved hjelp av såkalt meningskategorisering. Vi sorterte stikkord og setninger inn under kategorier og så av det hva som hyppigst kom fram av intervjudataene. Det vi fant der er forhold som er kan antas å være spesielt viktige for norske bedrifter som skal etablere seg i Russland. Vi så fort at alle bedriftene har internasjonalisert seg gradvis etter først å ha vokst gjennom mange år hjemme i Norge. De har gått inn i nye land steg og steg. Men de har gått inn i det russiske markedet på forskjellige måter: en først og fremst med eksport, en med strategisk allianse og en med kombinasjon av overtakelser og nybygginger. Bedriftene prøver videre å differensiere seg med å holde høy kvalitet på varer og tjenester, gi god kundeservice og trygghet for kunden. Russiske kunder er kvalitetsbevisste, slik at en strategi om å tilby kvalitet på markedet virker fornuftig. Ellers så kan bedriftene langt på vei bruke de samme forretningskonsepter som de bruker i Norge. Viktig ressursstrategi er å satse på menneskelige, organisasjonsmessige og relasjonsmessige ressurser, slik om kompetanse om russiske forhold, russisk regelverk, håndtere myndigheter i Russland og bygge gode nettverk og relasjoner. Forretningskonsepter som brukes i Norge kan også brukes i Russland, bare man tar hensyn til forhold i regelverk, myndighetshåndtering og kulturelle forhold i møte med folk. Største utfordringer er knyttet til regelverk som på flere måter er annerledes enn i Norge og Europa, skaffe kompetanse på regelverk, vite hvordan man håndterer og forholder seg til myndigheter, hierarkiske strukturer man møte, språk og kulturforståelse. Men disse utfordringer reduseres med tiltak og forhold som å ansette folk med kompetanse på regelverk, etablere dialog med myndigheter, mange godt kvalifiserte folk i Russland, russere har bra forhold til nordmenn og man kan bruke erfaringer med internasjonalisering i andre land i Russland og man kan brukes samme forretningskonsepter som man bruker i andre land. |
format |
Master Thesis |
author |
Ryabushkina, Anastasia Klausmark, John Viggo |
author_facet |
Ryabushkina, Anastasia Klausmark, John Viggo |
author_sort |
Ryabushkina, Anastasia |
title |
Strategier og utfordringer ved etablering i Russland : en casestudie av tre norske bedrifter som går internasjonalt og etablerer seg i Nord Vest Russland |
title_short |
Strategier og utfordringer ved etablering i Russland : en casestudie av tre norske bedrifter som går internasjonalt og etablerer seg i Nord Vest Russland |
title_full |
Strategier og utfordringer ved etablering i Russland : en casestudie av tre norske bedrifter som går internasjonalt og etablerer seg i Nord Vest Russland |
title_fullStr |
Strategier og utfordringer ved etablering i Russland : en casestudie av tre norske bedrifter som går internasjonalt og etablerer seg i Nord Vest Russland |
title_full_unstemmed |
Strategier og utfordringer ved etablering i Russland : en casestudie av tre norske bedrifter som går internasjonalt og etablerer seg i Nord Vest Russland |
title_sort |
strategier og utfordringer ved etablering i russland : en casestudie av tre norske bedrifter som går internasjonalt og etablerer seg i nord vest russland |
publisher |
Universitetet i Nordland |
publishDate |
2012 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/140740 |
long_lat |
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
geographic |
Russland Synes |
geographic_facet |
Russland Synes |
genre |
Nord-Norge Nordland Nordland Universitetet i Nordland |
genre_facet |
Nord-Norge Nordland Nordland Universitetet i Nordland |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/140740 |
_version_ |
1766115105362149376 |
spelling |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140740 2023-05-15T17:24:11+02:00 Strategier og utfordringer ved etablering i Russland : en casestudie av tre norske bedrifter som går internasjonalt og etablerer seg i Nord Vest Russland Ryabushkina, Anastasia Klausmark, John Viggo 2012 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140740 nob nob Universitetet i Nordland http://hdl.handle.net/11250/140740 bedriftsøkonomi innovasjon entreprenørskap VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Master thesis 2012 ftnorduniv 2021-07-13T18:13:02Z Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Målet med denne studien er å studere tre norske bedrifter som har etablert virksomhet i Russland, for å besvare forskningsspørsmålene i problemstillingen om hvilke strategier de bruker i Russland, hvilke utfordringer bedrifter møter der og hvordan utfordringer kan imøtegås. Det teoretiske rammeverket er delvis fra ressursbasert teori og delvis fra internasjonaliseringsteorier. Vi har også med bidrag for litteratur om hvordan bedrifter internasjonaliserer og om spesifikke forhold ved å drive virksomhet i Russland. Ved bruk av internasjonaliseringsteorier forklarer vi hvordan bedrifter internasjonaliserer seg, enten ved gradvis utvikling, først å vokse i hjemmemarkedet for deretter gå gradvis inn i nye land, eller ved såkalt ”Born global”, dvs. å være globalt fra starten av. Vi vil se på hvilken kategori som kjennetegner de tre bedriftene vi studerer. Vi bruker også teori om generiske strategier for å vurdere hvilken kundeverdi de fokuserer på. Og forklarer bedriftens strategi etter litteratur om eksport, strategiske allianser og overtakelse og nybygging. Målet med ressursbasert teori er å vurdere om ressurser eller kombinasjoner av ressurser kan bidra til effektivisering og konkurransemessig fortrinn for bedriften. Den ressursbaserte teorien klassifiserer ressursene og vurderer de ut i fra om de er verdifulle, sjeldne, ikke kopierbare og organiserbare. Ressurser som oppfyller disse kriteriene bidrar med konkurransemessig fortrinn. Ressursfordelsteori er en annen og nyere teori som tar utgangpunkt i foranderlige omgivelser og som klassifiserer ressurser i flere kategorier. Vi mente at ressursfordelsteori kunne bidra til å forklare våre forskningsspørsmål bedre. Av interesse i ressursbasert teoretisk sammenheng så er det å vite hvilke ressurser, hva er det spesifikt gjør man med disse ressursene som synes kritisk for å lykkes for dem og skape konkurransefordeler i det russiske markedet. Vi ser på de tre norske bedriftene og hvilke strategier de bruker inn i markedet og hvordan de imøtegår utfordringer ved å etablere seg i Russland. Hvilke ressurser og hvordan bruker man dem for å overkomme utfordringer de møter i det russiske markedet. Denne studien er en kvalitativ eksplorativ casestudie som ser på tre casebedrifter. Målet er å finne konkrete ting bedriftene gjør som de mener er viktige for å lykkes i det russiske markedet. Studien omfatter tre caser med fire intervjuer. De undersøkte bedriftene i casene er Statoil Fuel & Retail ASA, Sparebanken Nord Norges datterbank North West Alliance Bank og Jotun ASA. For Statoil Fuel & Retail ASA ble intervju gjennomført både ved hovedkontoret i Oslo og ved det russiske kontoret i St. Petersburg i Russland. Sparebanken Nord Norge og Jotun ASA ble begge intervjuet i St. Petersburg. I tillegg har vi hatt møte med Nordland Fylkeskommune og Innovasjon Norge for å få mer informasjon, kunnskap og deres erfaringer på fagfeltet. Vi analyserte intervjudataene ved hjelp av såkalt meningskategorisering. Vi sorterte stikkord og setninger inn under kategorier og så av det hva som hyppigst kom fram av intervjudataene. Det vi fant der er forhold som er kan antas å være spesielt viktige for norske bedrifter som skal etablere seg i Russland. Vi så fort at alle bedriftene har internasjonalisert seg gradvis etter først å ha vokst gjennom mange år hjemme i Norge. De har gått inn i nye land steg og steg. Men de har gått inn i det russiske markedet på forskjellige måter: en først og fremst med eksport, en med strategisk allianse og en med kombinasjon av overtakelser og nybygginger. Bedriftene prøver videre å differensiere seg med å holde høy kvalitet på varer og tjenester, gi god kundeservice og trygghet for kunden. Russiske kunder er kvalitetsbevisste, slik at en strategi om å tilby kvalitet på markedet virker fornuftig. Ellers så kan bedriftene langt på vei bruke de samme forretningskonsepter som de bruker i Norge. Viktig ressursstrategi er å satse på menneskelige, organisasjonsmessige og relasjonsmessige ressurser, slik om kompetanse om russiske forhold, russisk regelverk, håndtere myndigheter i Russland og bygge gode nettverk og relasjoner. Forretningskonsepter som brukes i Norge kan også brukes i Russland, bare man tar hensyn til forhold i regelverk, myndighetshåndtering og kulturelle forhold i møte med folk. Største utfordringer er knyttet til regelverk som på flere måter er annerledes enn i Norge og Europa, skaffe kompetanse på regelverk, vite hvordan man håndterer og forholder seg til myndigheter, hierarkiske strukturer man møte, språk og kulturforståelse. Men disse utfordringer reduseres med tiltak og forhold som å ansette folk med kompetanse på regelverk, etablere dialog med myndigheter, mange godt kvalifiserte folk i Russland, russere har bra forhold til nordmenn og man kan bruke erfaringer med internasjonalisering i andre land i Russland og man kan brukes samme forretningskonsepter som man bruker i andre land. Master Thesis Nord-Norge Nordland Nordland Universitetet i Nordland Open archive Nord universitet Russland Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |