Strategier og utfordringer ved etablering i Russland : en casestudie av tre norske bedrifter som går internasjonalt og etablerer seg i Nord Vest Russland

Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Målet med denne studien er å studere tre norske bedrifter som har etablert virksomhet i Russland, for å besvare forskningsspørsmålene i problemstillingen om hvilke strategier de bruker i Russland, hvilke utfordringer bedrifter møter de...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ryabushkina, Anastasia, Klausmark, John Viggo
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140740
Description
Summary:Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Målet med denne studien er å studere tre norske bedrifter som har etablert virksomhet i Russland, for å besvare forskningsspørsmålene i problemstillingen om hvilke strategier de bruker i Russland, hvilke utfordringer bedrifter møter der og hvordan utfordringer kan imøtegås. Det teoretiske rammeverket er delvis fra ressursbasert teori og delvis fra internasjonaliseringsteorier. Vi har også med bidrag for litteratur om hvordan bedrifter internasjonaliserer og om spesifikke forhold ved å drive virksomhet i Russland. Ved bruk av internasjonaliseringsteorier forklarer vi hvordan bedrifter internasjonaliserer seg, enten ved gradvis utvikling, først å vokse i hjemmemarkedet for deretter gå gradvis inn i nye land, eller ved såkalt ”Born global”, dvs. å være globalt fra starten av. Vi vil se på hvilken kategori som kjennetegner de tre bedriftene vi studerer. Vi bruker også teori om generiske strategier for å vurdere hvilken kundeverdi de fokuserer på. Og forklarer bedriftens strategi etter litteratur om eksport, strategiske allianser og overtakelse og nybygging. Målet med ressursbasert teori er å vurdere om ressurser eller kombinasjoner av ressurser kan bidra til effektivisering og konkurransemessig fortrinn for bedriften. Den ressursbaserte teorien klassifiserer ressursene og vurderer de ut i fra om de er verdifulle, sjeldne, ikke kopierbare og organiserbare. Ressurser som oppfyller disse kriteriene bidrar med konkurransemessig fortrinn. Ressursfordelsteori er en annen og nyere teori som tar utgangpunkt i foranderlige omgivelser og som klassifiserer ressurser i flere kategorier. Vi mente at ressursfordelsteori kunne bidra til å forklare våre forskningsspørsmål bedre. Av interesse i ressursbasert teoretisk sammenheng så er det å vite hvilke ressurser, hva er det spesifikt gjør man med disse ressursene som synes kritisk for å lykkes for dem og skape konkurransefordeler i det russiske markedet. Vi ser på de tre norske bedriftene og hvilke strategier de ...