Summary: | Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Denne oppgaven omhandler verdikonflikter i barnehager i Bodø. Vi har ønsket å se nærmere på hvordan økonomiske verdier påvirker barnehagens kvalitative innhold, og da med særlig fokus på hvilke verdikonflikter som oppleves av de som står i fenomenet, samt hvordan slike konflikter blir håndtert i praksis. For å belyse problemstillingene har vi innenfor en teoretisk fortolkningsramme sammenlignet barnehagens verdigrunnlag med verdier som ligger til grunn for henholdsvis nyklassisk og økologisk økonomisk teori. Dette har så dannet grunnlag for fortolkningen av innhentede empiriske data, der vi har sett på verdikonflikter og prioriteringer med hensyn til tid og effektivitetshensyn; driftsmidler, bemanning og økonomisk handlingsrom; kosthold og måltider; samt barnehagens ytre politiske og økonomiske kontekst. Vårt teoretiske rammeverk har vært basert på relevant økonomisk teori, samt kritisk systemteori, paradigmeteori og moralfilosofisk teori. I tillegg har vi tatt utgangspunkt i sentrale skriftlige publikasjoner som barnehagelovens formålsparagraf og rammeplan for barnehagens oppgaver og innhold. Vi har valgt en kvalitativ metode og en ontologisk hermeneutisk tilnærming til datainnsamlingen. Vi har benyttet semistrukturerte samtaler, med fokus på åpen og likeverdig dialog. Utvalget har bestått av styrere i seks ulike private og kommunale barnehager i Bodø, og vi har tolket deres uttalelser i lys av det teoretiske rammeverket. Gjennom vår studie mener vi å ha funnet bevis for at barnehagens verdigrunnlag i langt større grad samsvarer med verdier i økologisk økonomi, enn med verdier i nyklassisk økonomi. Videre har vi funnet at samtlige styrere opplever verdikonflikter knyttet til økonomiske hensyn, om enn i noe ulik grad. Det er særlig i forhold til tidspress og effektivitetshensyn, bemanning og økonomisk handlingsrom at slike konflikter erfares, og i mange tilfeller får dette negative følger for både barn og ansatte. Verdikonfliktene må derfor kunne ...
|