Bruttoanbud for rutebiltransporten i Nordland : vil Nordland Fylkeskommunes mål kunne innfries

Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2008 Denne rapporten har tatt for seg Nordland fylkeskommunes valg og diskusjoner vedrørende konkurranseutsetting av rutebiltransporten. I forbindelse med konkurranseutsettelsen har fylkeskommunen valgt å bruke bruttoanbud som kjøps- og kontra...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Swensen, Karl-Anton
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2008
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140698
Description
Summary:Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2008 Denne rapporten har tatt for seg Nordland fylkeskommunes valg og diskusjoner vedrørende konkurranseutsetting av rutebiltransporten. I forbindelse med konkurranseutsettelsen har fylkeskommunen valgt å bruke bruttoanbud som kjøps- og kontraktsform. Tema for oppgaven er: Bruttoanbud for rutebiltransporten i Nordland; Vil Nordland Fylkeskommunes mål kunne innfries. Hovedmålsettingen til Nordland fylkeskommune med konkurranseutsettingen av rutebiltransporten var å redusere fylkeskommunens nettokostnader ved rutebiltransporten med inntil 10 %, noe som vil utgjøre ca 20 mill. kr årlig. Fylkeskommunen ønsket videre å fokusere på transportkvalitet for publikum ved at brukerne og deres behov settes i sentrum, samt at det oppnås en effektivisering som gir mer samferdsel per krone. Begrunnelsen for å velge bruttoanbud som kjøps- og kontraktsform var blant annet at det åpnet for sterkere politisk styring av markedsaktiviteten som eksempelvis takster, rabattordninger, produktutvikling, ruteplanlegging, billettinntekter (takster), terminaldrift, overordnet markedsføring, informasjon og kjøp av transporttjenester fra transportselskaper. Med bakgrunn i oppgavens tema og Nordland fylkeskommunes målsettinger med å konkurranseutsette rutebiltransporten i Nordland kom jeg frem til følgende problemstillinger: 1. Analysere Nordland Fylkeskommunes valg av anbudsform for rutebilsektoren. 2. Vil Nordland Fylkeskommunes målsetninger ved konkurranseutsetingen av rutebiltransporten i Nordland bli innfridd. Teoridelen av oppgaven drøfter relevante lover og aktuell EU- forordning, dernest blir forskjellige auksjonsformer samt aktuelle kontrakt og kjøpsformer innenfor rutebiltransporten presentert og drøftet. I tillegg drøftes kort brutto og nettokontrakter, samt mulige fordelingsvirkninger som følge av konkurranse innenfor den fylkeskommunale rutebiltransporten. Videre er alle vedtak og saksutredninger som er relevant i forbindelse med Nordland fylkeskommunes behandling av ...