Veien til gode forretningsmuligheter : en studie av seks porteføljeentreprenører og deres idéprosesser

Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2009 Porteføljeentreprenører har de senere år tiltrukket seg mye oppmerksomhet, da de viser seg å skille seg fra andre typer entreprenører på flere felt. Det er også de senere år blitt fokusert mer på det mulighetsbaserte synet på entreprenørs...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aarsand, Camilla
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2009
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140598
Description
Summary:Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2009 Porteføljeentreprenører har de senere år tiltrukket seg mye oppmerksomhet, da de viser seg å skille seg fra andre typer entreprenører på flere felt. Det er også de senere år blitt fokusert mer på det mulighetsbaserte synet på entreprenørskap, da identifikasjon og utnyttelse av forretningsmuligheter er helt sentralt i innovasjonsdrevne økonomier. Uten muligheter, eksisterer ikke entreprenørskap. Porteføljeentreprenører er individer som har identifisert og utnytter flere forretningsmuligheter på samme tid. Denne type entreprenører er derfor særs interessant, da de flere ganger har bevist at de behersker prosessen. Problemstillingen lyder derfor som følger: Hvordan identifiserer og evaluerer porteføljeentreprenører forretningsmuligheter og hvordan påvirker erfaringen idéutviklingsprosessen. For å svare på spørsmålet har en rekke utfordringer måttet bli løst. Oppgaven fremhever dybdeintervjuer med seks porteføljeentreprenører som beste måten å løse forskningsspørsmålet på. Analysen av datamaterialet er kategorisert og sammenlignet, mot hverandre og mot eksisterende relevant litteratur. Resultatene som kommer frem viser at entreprenørene har et meget stort nettverk som består av mennesker de har særs gode relasjoner til som samtidig bidrar med komplementær kompetanse. Dette synes å bidra til muligheten for å iverksette muligheter utenfor eget kompetansefelt, samt øke hurtigheten i beslutninger. Sistnevnte synes også å være påvirket av deres entreprenørielle erfaring innen gitt kompetansefelt. Sosiale nettverk og deres posisjon i dag fører til at andre mennesker også kommer med ideer til dem, som de kan være med å bidra i. Entreprenørens tankesett anses også som svært viktig for prosessen, der kreativitet og optimisme kommer frem som faktorer av stor betydning. Entreprenørene har pekt seg selv ut i en teoretisk matrise som skiller mellom passiv og aktiv oppdagelse og skapelse. Det kommer frem at overraskende nok kategoriserer fem av dem seg selv under ...