Avgangselevers valgkriterier ved valg av høyere utdanning

Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2013 Hensikten med denne undersøkelsen har vært å frembringe kunnskap som kan benyttes når universiteter og høgskoler skal beskrive seg selv og sine studietilbud overfor potensielle studenter fra videregående skoler. Undersøkelsen har...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Steinslett, Øyvind
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2013
Subjects:
mba
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140549
Description
Summary:Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2013 Hensikten med denne undersøkelsen har vært å frembringe kunnskap som kan benyttes når universiteter og høgskoler skal beskrive seg selv og sine studietilbud overfor potensielle studenter fra videregående skoler. Undersøkelsen har kartlagt hvilke faktorer og egenskaper knyttet til fremtidig yrke, studietilbud, utdanningsinstitusjon og studieby/-sted avgangselever ved videregående skoler vektlegger når de vurderer å søke høyere utdanning. Undersøkelsen er gjort før søknadsfristens utløp hos Samordna opptak. Bruttoutvalget består av alle avgangselevene ved de fylkeskommunale videregående skolene, samt Heimdal videregående skole i Sør-Trøndelag. Bruttoutvalgets størrelse var på 1779 personer. Av disse svarte 324 avgangselever på spørreundersøkelsen. 246 av disse hadde søkt, eller hadde planlagt å søke, høyere utdanning høsten 2013. Respondentene fikk tilsendt et spørreskjema med spørsmål om å vektlegge på forhånd definerte faktorer og egenskaper ved fremtidig jobb, utdanning, utdanningsinstitusjon og studieby/-sted. De faktorene respondentene vektla mest ble til slutt plasseres inn i en tredelt beskrivelse av høyere utdanning som et serviceprodukt. Resultatene av undersøkelsen viser at for å møte avgangselevenes vurderingskriterier bør utdanningsinstitusjonene i sin markedskommunikasjon med målgruppen fremheve følgende: 1. Utdanninger som kvalifiserer for yrker som er meningsfulle og viktige for samfunnet. Utdanningsinstitusjonene bør også få frem yrkenes status i samfunnet. 2. Hvilke ulike jobbmuligheter utdanningene åpner for, og hvordan arbeidsmarkedet er etter endt utdanning. Utdanningenes faglige kvalitet og relevans for arbeidslivet bør videre fremheves. Utdanningene bør utfordre og utvikle studentene, og utdanningsinstitusjonenes oppfølging av studentene underveis bør synliggjøres. 3. Videre bør fasiliteter og tilbud både på og utenfor campus fremheves. Det samme gjelder det sosiale studiemiljøet ved institusjonene. Ved å innlemme dette i sin markedskommunikasjon mot denne målgruppen vil en oppnå en større grad av samsvare med avgangselevenes informasjonsbehov i deres prosess med å velge høyere utdanning.