Mellomledere i tannhelsetjenesten: Grip tak i lederrollen!

Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Høgskolen i Bodø, 2010 Denne oppgaven handler om kompetansebehov for mellomledere i offentlig virksomhet. Undersøkelsen skal gi svar på problemstillingen om hvilken kompetanse klinikksjefer i tannhelsetjenesten i Nordland bør ha. Siden arbeidet er praktisk ori...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Vangstad, Grete Jarlesdatter, Giæver, Hanne Marit
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2010
Subjects:
mba
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140387
Description
Summary:Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Høgskolen i Bodø, 2010 Denne oppgaven handler om kompetansebehov for mellomledere i offentlig virksomhet. Undersøkelsen skal gi svar på problemstillingen om hvilken kompetanse klinikksjefer i tannhelsetjenesten i Nordland bør ha. Siden arbeidet er praktisk orientert, vil også implementering av kompetansebehovet diskuteres, hvordan organisasjonen kan legge til rette for kompetanseutvikling. Metoden som er brukt er kvalitativ, der intervju og skriftlige svar har gitt primærdata og dokumenter sekundærdata. Arbeidet er lagt opp som en kompetanseanalyse, men med tilpasninger. De innsamlede data er analysert og kategorisert, og en del interessante funn som ikke gav tydelig svar i kompetanseanalysen, er diskutert. Resultatet viser at kompetansebehovet er forskjelling avhengig av hvor lenge man har vært klinikksjef. Det er i hovedsak kunnskap som er etterspurt som ny leder. Med mer erfaring har klinikksjefene større behov for å utvikle ferdigheter, blant annet for å kunne lede medarbeiderne bedre. Etter hvert er det også behov for kompetanseutvikling for å utvikle seg selv som leder. Kompetanseutvikling forutsetter individuell læring og tilrettelegging fra organisasjonen. Aktørlederskap blir foreslått som kjernen i arbeidet med kompetanseutvikling, der personlig endringskompetanse vil være en forutsetning. Klinikksjefenes ledere har en viktig rolle i å være mentor for klinikksjefen, og en individuell kompetanseutviklingsplan vil være et viktig redskap.