Verdsettelse av Hurtigruten : er markedets prising av Hurtigruten reell?

Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2010 I denne bacheloroppgaven har vi undersøkt om markedsverdien til Hurtigruten er realistisk. Hurtigruten har slitt økonomisk de siste årene. Likevel kan man av markedsverdien få inntrykk av at markedet er optimistisk til Hurtig...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Koch, Cathrine, Nikolaisen, Trude
Format: Bachelor Thesis
Language:Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2010
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140264
Description
Summary:Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2010 I denne bacheloroppgaven har vi undersøkt om markedsverdien til Hurtigruten er realistisk. Hurtigruten har slitt økonomisk de siste årene. Likevel kan man av markedsverdien få inntrykk av at markedet er optimistisk til Hurtigrutens fremtid. Prisen markedet har satt på Hurtigruten er forholdsvis høy dersom man sammenligner med selskapets resultater. Derfor er det interessant å se om markedet overpriser selskapet, eller om Hurtigruten faktisk kan leve opp til denne prisen. Hovedproblemstillingen for oppgaven er: ”Verdsettelse av Hurtigruten; Er markedets prising av Hurtigruten reell?” I tillegg har vi to risikorelaterte underproblemstillinger: ”Hvilke risikofaktorer kan påvirke Hurtigrutens fremtidige kontantstrømmer?” ”Hvordan kan investor sikre seg mot risiko forbundet med å investere i Hurtigruten?” Hovedformålet med oppgaven er altså å vurdere realiteten til Hurtigrutens markedsverdi. For å komme frem til dette har vi tatt for oss teori som er relevant i forhold til problemstillingen. Dette er teori som omhandler verdsettelse, deriblant verdsettelsesmodeller og avkastningskrav, samt strategisk analyse og regnskapsanalyse. I tillegg har vi gjennom prosessen samlet inn relevant data i form av regnskapstall og annen selskapsinformasjon. Oppgaven starter med en presentasjon av Hurtigruten der vi forteller litt om historie og virksomhetsområder. Deretter har vi med et metodekapittel der det går frem hvilken metode og forskningsdesign vi har benyttet for innsamling og analyse av data. Så tar vi for oss teori som omhandler verdsettelsesmodeller og avkastningskrav, og vi går spesielt inn på modellen (utarbeidet av Svein Oskar Lauvsnes) som vi benytter. Videre har vi foretatt en strategisk analyse, hvor vi har sett på makroøkonomiske forhold, samt gjennomført en analyse av bransjen og av selskapet. I gjennomføringen av analysene har vi benyttet ulike modeller. Gjennom Porters Five Forces har vi kommet frem til trusler fra ulike aktører i ...