Relasjonsmarkedsføring i strømmarkedet : kommunikasjon med unge kunder

Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2009 Oppgaven er et resultat av Bodø Energi sitt ønske om å undersøke hvordan de kan skape og opprettholde kontakt med den yngste kundegruppa. Vi ble spurt om å undersøke dette i forbindelse med bacheloroppgaven vi skulle skrive....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Bjørnli, Catherine Olsen, Grastveit, Marie Klakegg
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2009
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140250
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140250
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic bedriftsøkonomi
ledelse
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
spellingShingle bedriftsøkonomi
ledelse
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Bjørnli, Catherine Olsen
Grastveit, Marie Klakegg
Relasjonsmarkedsføring i strømmarkedet : kommunikasjon med unge kunder
topic_facet bedriftsøkonomi
ledelse
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
description Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2009 Oppgaven er et resultat av Bodø Energi sitt ønske om å undersøke hvordan de kan skape og opprettholde kontakt med den yngste kundegruppa. Vi ble spurt om å undersøke dette i forbindelse med bacheloroppgaven vi skulle skrive. Vi kom fram til denne problemstillingen, med tilhørende forskningsspørsmål: ”Vil relasjonsmarkedsføring fungere i strømmarkedet, eller er det transaksjonsmarkedsføring som er mest hensiktmessig?” Forskningsspørsmål: - Hvilke kanaler/arenaer forventer kunden å kommunisere med Bodø Energi gjennom? - Hvilken informasjon ønsker kunden? - I hvilken grad er det en relasjon mellom kunden og bedriften? Bodø Energi er et energiselskap med en markedsandel på 78 % i Bodø kommune. Etter en deregulering av markedet i 1992 mistet energiselskapene monopolrollen ved salg av strøm i eget strømnett. Flere aktører kom inn på markedet, og priskonkurransen startet. For å få svar på problemstillingen har vi snakket med ungdom i alderen 16-25 år, som er den gruppen Bodø Energi var interessert i å undersøke. Informantene ble delt inn i to fokusgrupper, der den ene bestod av elever fra Bodin Videregående skole og den andre av studenter fra Høgskolen i Bodø. Oppgavens teorigrunnlag er inndelt i fem hoveddeler: sosial bytteteori, transaksjonsmarkedsføring, relasjonsmarkedsføring, markedskommunikasjon og ungdom og mediebruk. Teoridelen omhandler sosial bytteteori og forklarer hvorfor vi legger den til grunn for både transaksjons- og relasjonsmarkedsføringen. Vi presenterer her diskusjonen som har foregått rundt temaet og hva perspektivet går ut på. Kapitlene om transaksjons- og relasjonsmarkedsføring presenterer de ulike markedsføringsperspektivene, hva de dreier seg om og kriterier for at disse skal fungere. Teoridelen som omhandler markedskommunikasjon tar for seg begrepet markedskommunikasjon og forklarer hvordan man kommuniserer med kundene i henholdsvis transaksjonsmarkedsføringen og relasjonsmarkedsføringen. I den siste delen om ungdom og mediebruk ser vi på hvordan ungdom kommuniserer og benytter seg av ulike kommunikasjonskanalene. Oppgavens empiri baseres på et kvalitativt metodegrunnlag og vi har benyttet fokusgrupper i undersøkelsen. Fokusgruppene skaper en god dialog mellom deltakerne og vi får tak i mye informasjon på kort tid. Drøfting av empiriske funn og analyse bygger på funn som er gjort i datainnsamlingsprosessen. De viktigste resultater som fremkommer kan sammenfattes slik; Ungdom er åpne for nye kommunikasjonskanaler, og mobil og internett er viktige kommunikasjonsmidler. De unge engasjerer seg i de nye nettsamfunnene der en kan holde kontakt med familie, venner og bekjente. Selv om disse samfunnene blir hyppig brukt ønsker de ikke å benytte seg av disse i kommunikasjon som ikke er på det personlige plan. De ser for seg at telefon og internett er de beste kommunikasjonskanalene for å skape og opprettholde kontakt med bedrifter. Informasjonen må være relevant og interessant. Drøftingen avsluttes ved å svare på i hvilken grad det er en relasjon mellom bedriften og kunden, og til slutt å svare på problemstillingen. Funn som er gjort i oppgaven tyder på at det er transaksjonsmarkedsføring som er mest hensiktsmessig i strømmarkedet. Likevel mener vi det er grunn til å vurdere elementer fra relasjonsmarkedsføringen. Oppgaven konkluderer derfor med at transaksjonsmarkedsføringen fungerer og elementer fra relasjonsmarkedsføringen, som chat og database, er viktige fordi kundene ønsker å bli møtt og forstått på best mulig måte.
format Bachelor Thesis
author Bjørnli, Catherine Olsen
Grastveit, Marie Klakegg
author_facet Bjørnli, Catherine Olsen
Grastveit, Marie Klakegg
author_sort Bjørnli, Catherine Olsen
title Relasjonsmarkedsføring i strømmarkedet : kommunikasjon med unge kunder
title_short Relasjonsmarkedsføring i strømmarkedet : kommunikasjon med unge kunder
title_full Relasjonsmarkedsføring i strømmarkedet : kommunikasjon med unge kunder
title_fullStr Relasjonsmarkedsføring i strømmarkedet : kommunikasjon med unge kunder
title_full_unstemmed Relasjonsmarkedsføring i strømmarkedet : kommunikasjon med unge kunder
title_sort relasjonsmarkedsføring i strømmarkedet : kommunikasjon med unge kunder
publisher Høgskolen i Bodø
publishDate 2009
url http://hdl.handle.net/11250/140250
long_lat ENVELOPE(14.435,14.435,67.274,67.274)
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
geographic Bodin
Bodø
geographic_facet Bodin
Bodø
genre Bodø
genre_facet Bodø
op_relation http://hdl.handle.net/11250/140250
_version_ 1766379726631337984
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140250 2023-05-15T15:45:22+02:00 Relasjonsmarkedsføring i strømmarkedet : kommunikasjon med unge kunder Bjørnli, Catherine Olsen Grastveit, Marie Klakegg 2009 1343299 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140250 nob nob Høgskolen i Bodø http://hdl.handle.net/11250/140250 bedriftsøkonomi ledelse VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Bachelor thesis 2009 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:46Z Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2009 Oppgaven er et resultat av Bodø Energi sitt ønske om å undersøke hvordan de kan skape og opprettholde kontakt med den yngste kundegruppa. Vi ble spurt om å undersøke dette i forbindelse med bacheloroppgaven vi skulle skrive. Vi kom fram til denne problemstillingen, med tilhørende forskningsspørsmål: ”Vil relasjonsmarkedsføring fungere i strømmarkedet, eller er det transaksjonsmarkedsføring som er mest hensiktmessig?” Forskningsspørsmål: - Hvilke kanaler/arenaer forventer kunden å kommunisere med Bodø Energi gjennom? - Hvilken informasjon ønsker kunden? - I hvilken grad er det en relasjon mellom kunden og bedriften? Bodø Energi er et energiselskap med en markedsandel på 78 % i Bodø kommune. Etter en deregulering av markedet i 1992 mistet energiselskapene monopolrollen ved salg av strøm i eget strømnett. Flere aktører kom inn på markedet, og priskonkurransen startet. For å få svar på problemstillingen har vi snakket med ungdom i alderen 16-25 år, som er den gruppen Bodø Energi var interessert i å undersøke. Informantene ble delt inn i to fokusgrupper, der den ene bestod av elever fra Bodin Videregående skole og den andre av studenter fra Høgskolen i Bodø. Oppgavens teorigrunnlag er inndelt i fem hoveddeler: sosial bytteteori, transaksjonsmarkedsføring, relasjonsmarkedsføring, markedskommunikasjon og ungdom og mediebruk. Teoridelen omhandler sosial bytteteori og forklarer hvorfor vi legger den til grunn for både transaksjons- og relasjonsmarkedsføringen. Vi presenterer her diskusjonen som har foregått rundt temaet og hva perspektivet går ut på. Kapitlene om transaksjons- og relasjonsmarkedsføring presenterer de ulike markedsføringsperspektivene, hva de dreier seg om og kriterier for at disse skal fungere. Teoridelen som omhandler markedskommunikasjon tar for seg begrepet markedskommunikasjon og forklarer hvordan man kommuniserer med kundene i henholdsvis transaksjonsmarkedsføringen og relasjonsmarkedsføringen. I den siste delen om ungdom og mediebruk ser vi på hvordan ungdom kommuniserer og benytter seg av ulike kommunikasjonskanalene. Oppgavens empiri baseres på et kvalitativt metodegrunnlag og vi har benyttet fokusgrupper i undersøkelsen. Fokusgruppene skaper en god dialog mellom deltakerne og vi får tak i mye informasjon på kort tid. Drøfting av empiriske funn og analyse bygger på funn som er gjort i datainnsamlingsprosessen. De viktigste resultater som fremkommer kan sammenfattes slik; Ungdom er åpne for nye kommunikasjonskanaler, og mobil og internett er viktige kommunikasjonsmidler. De unge engasjerer seg i de nye nettsamfunnene der en kan holde kontakt med familie, venner og bekjente. Selv om disse samfunnene blir hyppig brukt ønsker de ikke å benytte seg av disse i kommunikasjon som ikke er på det personlige plan. De ser for seg at telefon og internett er de beste kommunikasjonskanalene for å skape og opprettholde kontakt med bedrifter. Informasjonen må være relevant og interessant. Drøftingen avsluttes ved å svare på i hvilken grad det er en relasjon mellom bedriften og kunden, og til slutt å svare på problemstillingen. Funn som er gjort i oppgaven tyder på at det er transaksjonsmarkedsføring som er mest hensiktsmessig i strømmarkedet. Likevel mener vi det er grunn til å vurdere elementer fra relasjonsmarkedsføringen. Oppgaven konkluderer derfor med at transaksjonsmarkedsføringen fungerer og elementer fra relasjonsmarkedsføringen, som chat og database, er viktige fordi kundene ønsker å bli møtt og forstått på best mulig måte. Bachelor Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodin ENVELOPE(14.435,14.435,67.274,67.274) Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)