Summary: | Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2009 Oppgaven er et resultat av Bodø Energi sitt ønske om å undersøke hvordan de kan skape og opprettholde kontakt med den yngste kundegruppa. Vi ble spurt om å undersøke dette i forbindelse med bacheloroppgaven vi skulle skrive. Vi kom fram til denne problemstillingen, med tilhørende forskningsspørsmål: ”Vil relasjonsmarkedsføring fungere i strømmarkedet, eller er det transaksjonsmarkedsføring som er mest hensiktmessig?” Forskningsspørsmål: - Hvilke kanaler/arenaer forventer kunden å kommunisere med Bodø Energi gjennom? - Hvilken informasjon ønsker kunden? - I hvilken grad er det en relasjon mellom kunden og bedriften? Bodø Energi er et energiselskap med en markedsandel på 78 % i Bodø kommune. Etter en deregulering av markedet i 1992 mistet energiselskapene monopolrollen ved salg av strøm i eget strømnett. Flere aktører kom inn på markedet, og priskonkurransen startet. For å få svar på problemstillingen har vi snakket med ungdom i alderen 16-25 år, som er den gruppen Bodø Energi var interessert i å undersøke. Informantene ble delt inn i to fokusgrupper, der den ene bestod av elever fra Bodin Videregående skole og den andre av studenter fra Høgskolen i Bodø. Oppgavens teorigrunnlag er inndelt i fem hoveddeler: sosial bytteteori, transaksjonsmarkedsføring, relasjonsmarkedsføring, markedskommunikasjon og ungdom og mediebruk. Teoridelen omhandler sosial bytteteori og forklarer hvorfor vi legger den til grunn for både transaksjons- og relasjonsmarkedsføringen. Vi presenterer her diskusjonen som har foregått rundt temaet og hva perspektivet går ut på. Kapitlene om transaksjons- og relasjonsmarkedsføring presenterer de ulike markedsføringsperspektivene, hva de dreier seg om og kriterier for at disse skal fungere. Teoridelen som omhandler markedskommunikasjon tar for seg begrepet markedskommunikasjon og forklarer hvordan man kommuniserer med kundene i henholdsvis transaksjonsmarkedsføringen og relasjonsmarkedsføringen. I den siste delen om ungdom ...
|