Summary: | Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2009 Nesten hver dag blir nærbutikker lagt ned over hele landet. Ofte sliter bygdene nok fra før, og nedleggelse av butikken kommer ofte som et resultat av dette kombinert med faktorer som handelslekkasje og fraflytting. At bygda blir uten butikk hjelper ikke på dette, og det kan virke som om fra dette punktet går det bare nedover. Av og til er det en ildsjel som febrilsk prøver å starte opp en butikk, men som sjelden lykkes. Denne oppgaven ser på de finansielle aspektene ved oppstart av lokalt verdiskapende bedrifter. Lokalt verdiskapende bedrifter er bedrifter som skiller seg ut fra de "tradisjonelle" hobbybedriftene, vekstbedriftene og levebrødsbedriftene. Disse kjennetegnes ved at de har et større ønske om å skape sosial verdi fremfor størst mulig overskudd. Ettersom de er så få, skaper de et tilbud i form av naturlige møteplasser, særlig i distriktene. Slik får de et samfunnsansvar ved å skape trygghet og sosialt miljø i bygda. Finansiering går ut på å vise at du har et godt prosjekt slik at det er lettere å finne ulike typer finansieringskilder enn kun egenkapital og lån. Her kan det søkes om støtte fra eksempelvis Innovasjon Norge og kommunen. Videre vil ulike finansieringskilder være aktuelle i ulike faser av oppstarten: ide- og utviklings fasen, etableringsfasen og oppstartsfasen. Vår studie ble gjennomført ved hjelp av intervjuer og et casestudie som innebærer etablering aven lokalt verdiskapende bedrift. Vi har knyttet teorien opp mot caset for å gi et forslag til hvordan finansieringen til dette prosjektet kan gjennomføres. Gjennomgangen av materialet gjør at vi har fått et styrket case som kan gi mange ideer om hvorfor bygda sliter. Caset vårt er unikt ved at det kun representerer en butikk i Aldersundet, men samtidig er det ikke det fordi det er mange bygder som sliter med de samme utfordringene som vi presenterer i dette caset uansett om de ligger i Sogn og Fjordane, Romsdalen, Lofoten eller Lindesnes. Vi har forsøkt å gi en ...
|