Summary: | Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2008 Denne oppgaven tar for seg temaet kunnskap og innovasjon. Innovasjon er et aktuelt tema fordi økt globalisering og hurtige endringer i omgivelsene, fører til økt konkurranse og gjør det nødvendig med aktiv omstilling og evne til nyskapning. Innovasjon kan bidra til vekst i næringslivet, hvilket kan føre til økt velstand i samfunnet generelt. I Bodø gjør et stramt arbeidsmarked at det er vanskelig å få tak i arbeidskraft med relevant kunnskap. Dette merkes spesielt i IKT-sektoren, som lever av innovasjon. Derfor skal denne oppgaven belyse: Hvordan kan kunnskap bidra til innovasjon i IKT-bedrifter? Problemstillingen belyses ved hjelp av et strategisk entreprenørskapsperspektiv, hvor innovasjon blir sett på som et verktøy for å skape varig konkurransefortrinn og kunnskap blir sett på som ressurs til å skape innovasjon. Tre sentrale nøkkelbegreper blir diskutert; kunnskap, innovasjon og dynamiske kapabiliteter. Kunnskap deles inn i eksplisitt og taus kunnskap. Eksplisitt kan være utdanning og kurs, og lett å skrive ned og videreformidle. Taus kunnskap er derimot knyttet til følelser, ferdigheter og intuisjon, og vanskelig å uttrykke og videreformidle. Innovasjon er definert som nye produkter, tjenester, måter og markedsføre eller organiser på, som gir verdi for kunden. Dynamiske kapabiliteter er rutiner og prosesser i bedriften som utvikler ny kunnskap gjennom læring, og som gjennom nyskapning gjør bedriften i bedre stand til å møte endringer i omgivelsene. Vi har valgt å intervjue tre bedrifter i IKT-bransjen i Bodø ved hjelp av kvalitativt casestudie. Bedriftene ble valgt med tanke på tre kriterier; de skal være innovative, ha minst ti ansatte og være i IKT-sektoren i Bodø. Vi fant at alle bedriftene ser på kunnskap som en svært viktig ressurs i innovasjonsprosessen. Vi fant at begrenset tilgang til kunnskap kan hemme innovasjonsprosessen, men at økt tilgang til kunnskap ikke nødvendigvis gir økt innovasjon. Dette er avhengig av hvordan ...
|