"Det er mange veier til Rom ." Evaluering av Steigenmodellen - en opplæringsmodell for yrkesfag. Rapport nr. 7/2022, Nordlandsforskning

Denne rapporten presenterer resultater av en evaluering av Steigenmodellen som Nordlandsforskning har gjennomført på oppdrag fra Nordland fylkeskommune, avdeling for utdanning og kompetanse, seksjon fag- og yrkesopplæring. Steigenmodellen er en alternativ opplæringsmodell som ble utviklet i et samar...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Antonsen, Karin Marie, Fabritius, Merete Kvamme, Andrews, Therese Marie
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Nordlandsforskning 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2988131
Description
Summary:Denne rapporten presenterer resultater av en evaluering av Steigenmodellen som Nordlandsforskning har gjennomført på oppdrag fra Nordland fylkeskommune, avdeling for utdanning og kompetanse, seksjon fag- og yrkesopplæring. Steigenmodellen er en alternativ opplæringsmodell som ble utviklet i et samarbeid mellom skole, kommune og næringsliv og ble igangsatt høsten 2014 ved Knut Hamsun videregående skole (KHVGS), avdeling Steigen. Modellen er en såkalt 0-4-modell hvor ungdom inngår lærekontrakt med en opplæringsbedrift fra første dag de starter i videregående opplæring. All opplæring i programfagene gjøres i opplæringsbedriften, mens undervisning i og organisering av fellesfagene skjer ved Knut Hamsun Videregående skole. Lærlingene er på skolen to dager i uken og i bedrift de resterende tre dagene de to første årene av lærekontrakten. De siste to årene tilbringes utelukkende i den eller de opplæringsbedriftene som lærlingen har tegnet lærekontrakt med. Lærlingene som velger denne modellen, må avlegge og bestå en tverrfaglig, sentralgitt eksamen før de kan gå opp til fagprøven. publishedVersion