Storhammaren Steinbrudd, Kåfjord kommune. Konsekvensutredning for deltema naturmangfold

Arneberg, M. K. & Jacobsen, K.-O. 2022. Storhammaren Steinbrudd, Kåfjord kommune. Konsekvensutredning for deltema naturmangfold. NINA Rapport 2098. Norsk institutt for naturforskning. NINA fikk oppdrag fra Høgtuns Plankontor AS om å utrede effekter på naturmangfold ved nyåpning av et gammelt ste...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Arneberg, Marit Klemetsen, Jacobsen, Karl-Otto
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Norsk institutt for naturforskning (NINA) 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2978222
Description
Summary:Arneberg, M. K. & Jacobsen, K.-O. 2022. Storhammaren Steinbrudd, Kåfjord kommune. Konsekvensutredning for deltema naturmangfold. NINA Rapport 2098. Norsk institutt for naturforskning. NINA fikk oppdrag fra Høgtuns Plankontor AS om å utrede effekter på naturmangfold ved nyåpning av et gammelt steinuttak i Kåfjord kommune, samt skissere muligheter for avbøtende tiltak. Ett planalternativ er utredet, der det innebærer en utbedring av adkomstvegen og utvidelse av dagens steinuttak. Bakgrunnen for oppdraget er at Myrvoll Maskin AS ønsker å gjenåpne det tidligere Storhammaren steinbrudd i Djupvik med hensikt å selge stein til lokal bruk, samt å tilby råstoff til framtidige vegprosjekter, havneutbygginger mm. Høgtuns Plankontor AS er innleid konsulent og har hatt hovedansvaret for å utarbeide planprogrammet og senere reguleringsplan. Oppdraget inkluderer feltbefaringer knyttet til terrestrisk naturmangfold, gjennomført i juni og august 2021. Naturmangfold er kartlagt etter grensene som er oppgitt for planområdet. Vurderingene i denne rapporten er derfor kun gjeldende for det gitte plan- og influensområdet. Av forvaltningsrelevante naturtyper ble det avgrenset seks områder med boreal hei (VU – sår-bar), ett område med naturbeitemark (VU), tre områder med seminaturlig våteng (DD – datamangel) og et område med seminaturlig myr (EN – sterkt truet), der lokalitetene enten er vurdert til Middels verdi eller Stor verdi, basert på lokalitetskvalitet og rødlistestatus. Det ble ikke observert noen rødlistede eller fremmede arter av mose, lav, sopp eller karplanter i plan- og influensområdet. Deler av geostedet Spåkenes ligger innenfor planområdet, og inkluderer geologisk arv av Stor verdi der særlig et område med randmorene er vurdert som mest faglig interessant. Det er kun registrert 13 fuglearter og fem pattedyrarter i plan- og influensområdet, men det er svært sannsynlig at det finnes flere vanlige arter her. Av de fugle- og pattedyrartene som med sikkerhet er registrert i området er fire rødlistede og seks ansvarsarter. Havørn (A – ansvarsart) er tidligere registrert hekkende nordøst for planområdet, og både gaupe (EN) og jerv (EN, A) er påvist nord for planområdet. Disse rovdyrene har muligens også funksjonsområder innenfor plan- og influensområdet. Fiskemåse (VU) er registrert like utenfor planområdet, mens gjøk (NT) ble hørt under befaringen. Gjøk har blant annet mulig hekkeområde på myra rett nord for planområdet siden den er hekkehabitat for vertsfuglen heipiplerke (A). Med hensyn til fugle- og dyrelivet gis resten av planområdet samlet Noe verdi, og influensområdet inkludert mulig hekkeområde for gjøk gis Middels verdi. All verdisetting følger metodikk fra veileder M-1941 (Miljødirektoratet 2020. Samlet sett er det relativt små arealer med verdifull natur i et område som allerede er sterkt preget av inngrep eller med dårlig tilstand. Artene som opptrer i nærheten av planområdet vil i stor grad kunne tåle denne typen inngrep med menneskelig aktivitet og støy greit, og vil være forholdsvis uberørt. Samlet virkning av planalternativet er vurdert til å ha Middels negativ konsekvens for naturmangfoldet. Fremtidig uttak bør uansett begrenses i omfang i så stor grad som mulig, særlig med hensyn til de kartlagte naturtypene og deler av geostedet med stor verdi. Det bør tilrettelegges og planlegges for restaureringstiltak med revegetering underveis i prosessen, og eventuelt sørges for å bevare tilsvarende natur i nærheten på kommunalt- eller fylkesnivå som dekker større arealer og har bedre tilstand enn lokalitetene innenfor planområdet. Arneberg, M. K. & Jacobsen, K.-O. 2021. Storhammaren Steinbrudd, Kåfjord municipality. Potential impacts on biodiversity. NINA Report 2098. Norwegian Institute for Nature Research. NINA was commissioned by Høgtuns Plankontor AS to study the effects on biodiversity from the reopening of an old stone quarry in Kåfjord municipality, as well as outlining possibilities for mitigating measures. One planning alternative has been studied, which involves an improvement of the access road and expansion of the current stone quarry. The background for the assignment is that Myrvoll Maskin AS wants to reopen the former Storhammaren quarry in Djupvik with the intention of selling stone for local use, as well as offering raw materials for future road projects, port developments etc. Høgtuns Plankontor AS is hired as a consultant and has had the main responsibility for preparing the planning programme and later the zoning plan. The assignment includes field inspections related to terrestrial biodiversity, carried out in June and August 2021. Biodiversity has been mapped according to the boundaries stated for the planning area. The assessments in this report are therefore only valid for the given planning and influence area. Of management-relevant habitat types, six areas with boreal heath (VU - vulnerable), one area with natural grazing land (VU), three areas with semi-natural wet meadow (DD - lack of data) and one area with semi-natural bog (EN - endangered) were registered, where the localities are assessed as Middels verdi (Medium Value) or Stor verdi (Great Value). No red-listed or alien species of moss, lichen, fungi or vascular plants were observed in the planning area. Parts of the Spåkenes geological heritage site are located within the planning area and include geological heritage of Stor Verdi (Great Value) from which an area with a moraine ridge is considered to be the most interesting. Only 13 bird species and five mammal species have been registered in the planning and influence area, but it is very likely that there are several common bird species here. Of the bird and mammal species that are certainly registered in the area, 4 are red-listed and 6 species are responsibility species. White-tailed eagle (A - species of responsibility) has previ-ously been registered nesting northeast of the planning area, and both lynx (EN) and wolverine (EN, A) have been encountered north of the planning area. These predators may also have functional areas within the planning and influence area. Common gull (VU) has been registered just outside the planning area, while common cuckoo (NT) was heard during the inspection. The cuckoo has a possible nesting area on the bog just north of the planning area since it is a nesting habitat for the host bird Meadow Pipit (A). With regard to bird and animal life, the rest of the planning area is given overall Noe verdi (Some Value), and the area of influence, including the possible nesting area for cuckoos, is given Middels verdi (Medium value). Overall, there are relatively small areas of valuable nature in an area that is already strongly affected by encroachment or is in a degraded state. The species that occur in the vicinity outside the planning area will to a large extent be able to withstand this type of intervention with human activity and noise and will be relatively unaffected. The overall effect of the planning alternative is considered to have a Medium negative consequence for biodiversity. Future extraction should in any case be limited in scope as much as possible, especially with regard to the mapped habitat types and parts of the geological heritage site with Great Value. It should be arranged and planned for restoration measures with revegetation during the process, and possibly ensure that similar nature that covers larger areas and has better condition than the localities within the planning area is preserved nearby at municipal or county level.