Fremmede arter i Arktis – informasjonskampanje for å hindre at reisende bringer med seg fremmede arter til Arktis

Thomassen, J., Stokmo, J.A., Bruteig, I.E., Niemivuo-Lahti, J., Josefsson, M. & Westergaard, K.B. 2019. Fremmede arter i Arktis - informasjonskampanje for å hindre at reisende bringer med seg fremmede arter til Arktis. NINA Rapport 1694. Norsk institutt for naturforskning. Fremmede arter er en a...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Thomassen, Jørn, Stokmo, Jan Arne, Bruteig, Inga, Niemivuo-Lahti, J., Josefsson, M., Westergaard, Kristine Bakke
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Norsk institutt for naturforskning (NINA) 2020
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2633969
Description
Summary:Thomassen, J., Stokmo, J.A., Bruteig, I.E., Niemivuo-Lahti, J., Josefsson, M. & Westergaard, K.B. 2019. Fremmede arter i Arktis - informasjonskampanje for å hindre at reisende bringer med seg fremmede arter til Arktis. NINA Rapport 1694. Norsk institutt for naturforskning. Fremmede arter er en alvorlig trussel mot biologisk mangfold, menneskets helse og økonomi globalt, også i Arktis hvor miljøet er spesielt sårbart. I regi av Arktisk råd gjennom CAFF/PAME er Arctic Invasive Alien Species (ARIAS)-initiativet et viktig arbeid når det gjelder fremmede arter i Arktis. I ARIAS Strategy and Action Plan 2017 (CAFF & PAME 2017) er en av de prioriterte handlingene å lage målrettete kommunikasjons- og formidlingstiltak med formål å øke bevisstheten omkring fremmede arter. Prosjektet «Fremmede arter i Arktis – informasjonskampanje for å hindre at reisende bringer med seg fremmede arter til Arktis» er en direkte oppfølging av dette. Prosjektet har fokusert på enkle tiltak som den reisende kan iverksette for å hindre at de tar med seg fremmede arter som blindpassasjerer på sin reise til Arktis. Svalbard ble valgt som case for informasjonskampanjen. Hovedbudskapet framkommer gjennom en animasjonsfilm på ca. 2 minutter, som er spredd via en rekke kanaler til de reisende før, under og etter reisen. Animasjonsfilmen er bygget opp omkring en «grensevakt» (isbjørn) som passer på inngangen til Arktis og som møter tre ulike typer reisende (cruiseturist, backpacker, forsker/fastboende) som har kommet til Arktis med fly eller båt. Isbjørnen undersøker turistene for å finne blindpassasjerer på klær, utstyr eller i bagasjen. Fremmede arter er symbolisert gjennom frø, insekter og parasitter som potensielt kan etablere og spre seg i Arktis. Budskapet fra isbjørnen er at den enkelte kan selv gjøre noe for å beskytte det sårbare arktiske miljøer før avreise og ved ankomst. I filmen snakker isbjørnen engelsk, og er tekstet på 11 språk (engelsk, norsk, finsk, svensk, tysk, fransk, spansk, italiensk, russisk, mandarin og japansk). For å spre budskapet har vi vært avhengige av organisasjoner som har direkte kontakt med de reisende. Særlig viktige i den sammenheng har vært Association of Arctic Expedition Cruise Operators (AECO), Sysselmannen på Svalbard, Visit Svalbard, Hurtigruten Svalbard, GTravel, Norwegian og SAS, som vi skylder en stor takk. Informasjonskampanjen er spredd globalt gjennom internett og sosiale media, og har nådd flere hundre tusen reisende og andre. Informasjonskampanjen er finansiert av Nordisk ministerråd (Nordregio), Sysselmannen på Svalbard og Miljødirektoratet. publishedVersion