Læreres helseforståelser i kroppsøvingsfaget: en diskursanalyse av et utvalg kroppsøvingslæreres forståelser i ungdomsskolen

Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014 Oppgavens tema er helse og hvordan helse som begrep forstås av et utvalg kroppsøvingslærere. Bakgrunnen for det valgte tema er at helse er et mye anvendt begrep som er vanskelig å definere, samtidig som det synes «lett å forstå». Min undring omhandlet hvo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Løvli, Cathrine
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/220188
Description
Summary:Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014 Oppgavens tema er helse og hvordan helse som begrep forstås av et utvalg kroppsøvingslærere. Bakgrunnen for det valgte tema er at helse er et mye anvendt begrep som er vanskelig å definere, samtidig som det synes «lett å forstå». Min undring omhandlet hvordan jeg som lærer skulle undervise i et tema, som det ikke forelå noen klar definisjon av. Jeg valgte dermed å undersøke læreres forståelse av helse i kroppsøving. Metodisk brukes kvalitative intervju av sju lærere i ungdomsskolen på seks forskjellige ungdomsskoler fordelt på Nordland, Trøndelag, Oslo og Akershus. Med et sosialkonstruktivistisk perspektiv som utgangspunkt, utførte jeg en diskursinspirert analyse av lærernes uttrykksformer. Hensikten med intervjuene var å identifisere læreres forståelser av helse i kroppsøving og se hva deres forståelser av helse kunne si om helsebegrepet. Jeg identifiserte seks temaer/diskurser i måten lærerne snakket om helse på: «det handler om fysisk aktivitet», «spise riktig kosthold», «helse er noe mer», «helse handler om valg», «kroppsform» og «det skal være artig». Helse blir først og fremst forbundet med å ha en sunn fysisk kropp som fungerer i hverdagen. Helse er forstått som å spise sunt og å være i fysisk aktivitet og dermed innebærer det at enhver tar helsemessige valg. Kroppsform ses her på som en indikator for helse. Helse viser seg på en annen side å handle om mer enn som så; det angår det psykiske og sosiale i mennesket og trivsel vektlegges blant lærerne. I lærernes uttrykk utpekte helse seg som et flyktig begrep som vanskelig lar seg definere og avklare. I måten helse forklares på tas det for gitt at det som uttrykkes forstås. De seks diskursene viser stor variasjon, og samtidig en uttrykt enighet om at det ikke finnes én måte å undervise i temaet på. I lys av Hans-Georg Gadamer og Aaron Antonovskys helseperspektiver får jeg fram at det i kroppsøving undervises på måter som styrker helsen selv om det ikke uttrykkes eksplisitt. Seksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Education