Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer

Rapporten tar for seg hvordan fylkeskommunene dimensjonerer videregående opplæring. Det omfatter hvilke aktører som deltar, hvordan dimensjoneringsprosessen organiseres, samt hvordan fylkeskommunene avveier ulike hensyn som eksisterende skolestruktur, søkning, arbeidslivets behov og økonomi. Rapport...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Høst, Håkon, Reegård, Kaja
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU 2019
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2626594
Description
Summary:Rapporten tar for seg hvordan fylkeskommunene dimensjonerer videregående opplæring. Det omfatter hvilke aktører som deltar, hvordan dimensjoneringsprosessen organiseres, samt hvordan fylkeskommunene avveier ulike hensyn som eksisterende skolestruktur, søkning, arbeidslivets behov og økonomi. Rapporten er basert på kvalitative case-studier av tre fylkeskommuner; Telemark, Vestfold og Nordland – fylker som i ulik grad kan sies å være preget av fagopplæringstradisjon og skoletradisjon. I tillegg baserer rapporten seg på tidligere forskning som omfatter også andre fylkeskommuner. De kvalitative dataene er supplert med kvantitative data om fordeling av søkere, elever og lærlinger på ulike programmer og fag, både i de tre fylkene og på landsbasis.