Instrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringer

Det er solid dokumentert at universiteter og høgskoler spiller en viktig rolle for samfunnsutviklingen. Særlig siden siste halvdel av 1950-tallet har dette blitt vektlagt i stadig sterkere grad, noe som faller sammen med endringer i samfunn og arbeidsliv og den sterke veksten i høyere utdanning. Når...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Aamodt, Per Olaf, Lyby, Lars
Format: Book Part
Language:Norwegian Bokmål
Published: Cappelen Damm Akademisk 2019
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2624198
id ftnifu:oai:nifu.brage.unit.no:11250/2624198
record_format openpolar
spelling ftnifu:oai:nifu.brage.unit.no:11250/2624198 2023-05-15T18:34:34+02:00 Instrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringer Aamodt, Per Olaf Lyby, Lars 2019-10-23T12:47:12Z application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2624198 nob nob Cappelen Damm Akademisk Geografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning Aamodt, P. O. & Lyby, L. (2019). Instrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringer. In J. P. Knudsen; T. Lauvdal (Eds.), Geografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning (25-52). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. urn:isbn:9788202632571 http://hdl.handle.net/11250/2624198 cristin:1739832 Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no CC-BY 25-52 Educational expansion Higher education Regional policy Institutional pattern Chapter Peer reviewed 2019 ftnifu 2022-11-18T06:51:32Z Det er solid dokumentert at universiteter og høgskoler spiller en viktig rolle for samfunnsutviklingen. Særlig siden siste halvdel av 1950-tallet har dette blitt vektlagt i stadig sterkere grad, noe som faller sammen med endringer i samfunn og arbeidsliv og den sterke veksten i høyere utdanning. Når universiteter og høgskoler dermed gis et økende samfunnsansvar, vil dette også gjelde for den regionen de er lokalisert i. Regionale hensyn var på 1960-tallet en viktig begrunnelse for både etableringen av Universitetet i Tromsø og høgskolesektoren – spesielt distriktshøgskolene. Desentralisering av høyere utdanning ble sett på som et viktig distriktspolitisk virkemiddel, ikke minst fordi Distrikts-Norge hadde vansker med å rekruttere høyt utdannet arbeidskraft. I dette kapitlet reiser vi spørsmålet om hvordan den regionale betydningen av høyere utdanning har blitt vektlagt i utdanningspolitikken, med hovedfokus på perioden fra og med 1960-tallet. publishedVersion Book Part Tromsø Universitetet i Tromsø Nordic Institute for Studies innovation, research and education: NIFU Open Access Archive (Brage) Tromsø
institution Open Polar
collection Nordic Institute for Studies innovation, research and education: NIFU Open Access Archive (Brage)
op_collection_id ftnifu
language Norwegian Bokmål
topic Educational expansion
Higher education
Regional policy
Institutional pattern
spellingShingle Educational expansion
Higher education
Regional policy
Institutional pattern
Aamodt, Per Olaf
Lyby, Lars
Instrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringer
topic_facet Educational expansion
Higher education
Regional policy
Institutional pattern
description Det er solid dokumentert at universiteter og høgskoler spiller en viktig rolle for samfunnsutviklingen. Særlig siden siste halvdel av 1950-tallet har dette blitt vektlagt i stadig sterkere grad, noe som faller sammen med endringer i samfunn og arbeidsliv og den sterke veksten i høyere utdanning. Når universiteter og høgskoler dermed gis et økende samfunnsansvar, vil dette også gjelde for den regionen de er lokalisert i. Regionale hensyn var på 1960-tallet en viktig begrunnelse for både etableringen av Universitetet i Tromsø og høgskolesektoren – spesielt distriktshøgskolene. Desentralisering av høyere utdanning ble sett på som et viktig distriktspolitisk virkemiddel, ikke minst fordi Distrikts-Norge hadde vansker med å rekruttere høyt utdannet arbeidskraft. I dette kapitlet reiser vi spørsmålet om hvordan den regionale betydningen av høyere utdanning har blitt vektlagt i utdanningspolitikken, med hovedfokus på perioden fra og med 1960-tallet. publishedVersion
format Book Part
author Aamodt, Per Olaf
Lyby, Lars
author_facet Aamodt, Per Olaf
Lyby, Lars
author_sort Aamodt, Per Olaf
title Instrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringer
title_short Instrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringer
title_full Instrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringer
title_fullStr Instrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringer
title_full_unstemmed Instrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringer
title_sort instrument eller institusjon? skiftende politiske prioriteringer
publisher Cappelen Damm Akademisk
publishDate 2019
url http://hdl.handle.net/11250/2624198
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_source 25-52
op_relation Geografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning
Aamodt, P. O. & Lyby, L. (2019). Instrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringer. In J. P. Knudsen; T. Lauvdal (Eds.), Geografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning (25-52). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
urn:isbn:9788202632571
http://hdl.handle.net/11250/2624198
cristin:1739832
op_rights Navngivelse 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no
op_rightsnorm CC-BY
_version_ 1766219353561235456