Samisk musikk i musikkfaget i grunnskolen: En kvalitativ studie om hvordan tre musikklærere forholder seg til samisk musikk som en del av musikkfaget

Master i grunnskolelærerutdanningen 1. -7. trinn, musikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan musikklærere i grunnskolen utenfor samiske områder tar for seg samisk musikk i musikkfaget, og hvilke holdninger de uttrykker til samisk musikk so...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Akkouche, Amina
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskulen på Vestlandet 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3137922
Description
Summary:Master i grunnskolelærerutdanningen 1. -7. trinn, musikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan musikklærere i grunnskolen utenfor samiske områder tar for seg samisk musikk i musikkfaget, og hvilke holdninger de uttrykker til samisk musikk som en del av musikkfaget. I studien har jeg fått innsyn i musikklærernes undervisningspraksis knyttet til samisk musikk, deres forforståelse, holdninger og kunnskap om temaet, samt deres tanker og erfaringer knyttet til planlegging og gjennomføring av undervisning om samisk musikk. Masteroppgavens problemstilling er: Hvordan forholder tre musikklærere i grunnskolen seg til samisk musikk som en del av musikkfaget? For å besvare problemstillingen gjennomførte jeg en kvalitativ intervjustudie med tre musikklærere i grunnskolen utenfor samiske områder, som ga et rikt og skildrende datamateriale. I analysen ble det satt i kontekst av tidligere forskning og teoretiske perspektiver, som Goodlads (1979) læreplanteori, Banks (2014) fem dimensjoner i flerkulturell pedagogikk og Bolers (1999) ubehagets pedagogikk. Funnene i studien viser at musikklærerne kjenner på en kompetansemangel om samisk musikk, som fører til at de opplever utfordringer rundt planlegging og gjennomføring av undervisning. De forteller at de har en utforskende tilnærming til undervisning om samisk musikk, men at de sliter med å ivareta den utøvende tilnærmingen som læreplanen også stiller krav til. Dette begrunnes med kompetansemangel og en frykt for å trå feil og fornærme kulturen. Selv om musikklærerne opplever at temaet kan være vanskelig, mener de samtidig at det gir muligheter til å fremme forståelse og kulturell respekt. De anser temaet som viktig, da samisk kultur er en del av Norges kulturarv. Funnene viser at det er et behov for å heve kompetansen blant musikklærere og i musikklærerutdanningene for å styrke implementeringen av læreplanen for å bedre ivareta undervisning om samisk musikk i grunnskolen. Dette kan bidra til å sikre en mer ...