Samiske temaer i skolen – en “happening”?: «Det er ikke februar enda»

Master i grunnskolelærerutdanningen 1. -7. trinn, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen Bakgrunnen for oppgaven er samisk innhold har vist seg a bli nedprioritert i skolen, samtidig som det har blitt en økt fokusering på samisk innhold i den nye læreplanen. Denne oppgaven tar for seg samiske temaer...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Strømme, Amalie Dorthea Gjertrude
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskulen på Vestlandet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3087743
Description
Summary:Master i grunnskolelærerutdanningen 1. -7. trinn, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen Bakgrunnen for oppgaven er samisk innhold har vist seg a bli nedprioritert i skolen, samtidig som det har blitt en økt fokusering på samisk innhold i den nye læreplanen. Denne oppgaven tar for seg samiske temaer i undervisning, med vekt på mellomtrinnet og med utgangspunkt i samfunnsfaget. For å undersøke dette sa har det blitt stilt følgende problemstilling: ≪Hvordan forstår og underviser et utvalg lærere om samiske temaer på mellomtrinnet?≫. Metodevalg for å få svar på dette har vært kvalitative semistrukturerte intervju av fire lærere på Vestlandet, med erfaring fra mellomtrinnet og med samfunnsfag som undervisningsfag. Dette har blitt sett i kontekst av teoretiske perspektiv, da spesielt med tidligere forskning og Goodlads (1979) læreplanteori. Tidligere forskning har pekt på manglende kunnskap, både hos lærere og lærerutdanninger. Funnene viste at lærerne hadde varierende kunnskap på temaet, og at de respektive skolene ikke la opp til kunnskapsøking på dette. De praktiserte dog samiske temaer i undervisning i mer eller mindre grad, men at ikke alle tilfellene ble ansett som hensiktsmessige. Mye av implementeringen ble gjort i forbindelse med samenes nasjonaldag som en “happening”, noe som samsvarte med tidligere forskning. Ellers ble praktisering av samiske temaene i flere tilfeller bare en ≪berøring≫ av overflaten, og ikke dybdelæring – slik den nye læreplanen sier det i stor grad skal være. Det ble også påpekt at de samiske temaene hadde en annerledes og noe større relevans i samiske omrader sammenlignet med Vestlandet MGBSA550