Lærebokens fortolkning av samiske tema

Master i læring og undervisning, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Denne masteroppgaven vil undersøke hvilke samisk innhold som skal være med i opplæringen, og hvordan lærebøkene har fortolket dette innholdet. Problemstillingen er Hvorda...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haugan, Helene Berg
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskulen på Vestlandet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3023229
Description
Summary:Master i læring og undervisning, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Denne masteroppgaven vil undersøke hvilke samisk innhold som skal være med i opplæringen, og hvordan lærebøkene har fortolket dette innholdet. Problemstillingen er Hvordan blir samiske tema fortolket fra styringsdokumentene til lærebøkene i fagfornyelsens samfunnsfag? For å svare på problemstillingen tar jeg for meg to underspørsmål: 1) Hvilke samiske tema er til stede i styringsdokumentene? og 2) Hvordan blir de samiske temaene fortolket i lærebøkene? Jeg brukt en kvalitativ og kvantitativ innholdsanalyse. Jeg har basert meg på Teemu Ryymin og Jukka Nyyssönen (2013) analyse av grunnfortellingene ved samisk innhold som «briller» i den kvantitative innholdsanalyse. Utvalget består av tekst om det samiske fra styringsdokumentene (overordnet del og Læreplan i samfunnsfag (SAF01-04)) og lærebøkene fra Aschehoug (Arena 8-10), Gyldendal (Relevans 8–9) og Cappelen Damm (Samfunnsfag 8–9). Oppgaven fokuserer kun på det samiske innholdet som formidles til alle elever. Jeg har derfor valgt å ekskludere den samiske skolen, ettersom dens innhold er ment for samiske elever. Funn og resultat viser at det er åtte samiske tema skal være med i lærebøkene: Samisk samfunnsliv, samisk historie, samisk kultur, rettigheter, mangfold i demokratiet, deltakelse, konflikt og bærekraftig utvikling. Videre fant jeg at ingen av de tre forlagene inkluderer alle innholdskravene til disse samiske temaene. Det er stor variasjon i læreverkenes fortolkning og fremstilling av de samiske temaene, foruten om de samiske temaene som er knyttet til kompetansemål. Disse er fortolket og presentert likt av alle de tre forlagene. MAS3-307