Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet

MGBSP550 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk religion og samfunnsfag. Spesialpedagogikk 2 emne 2. 30.05.22 I dagens skolen er det rom for alle. Alle elever uavhengig evne og forutsetning skal inkluderes i et faglig, sosialt og opplevd fellesskap. Som premisslevera...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sara, Hedeman
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3015425
id fthsvestlandet:oai:hvlopen.brage.unit.no:11250/3015425
record_format openpolar
spelling fthsvestlandet:oai:hvlopen.brage.unit.no:11250/3015425 2024-03-03T08:36:29+00:00 Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet Teachers experience of the inclusion of children with special needs in the classroom – in between intensions and reality Sara, Hedeman 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3015425 nob nob https://hdl.handle.net/11250/3015425 Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no 96 Inkludering tilpasset opplæring særskilte behov lærere elever Master thesis 2022 fthsvestlandet 2024-02-02T12:41:01Z MGBSP550 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk religion og samfunnsfag. Spesialpedagogikk 2 emne 2. 30.05.22 I dagens skolen er det rom for alle. Alle elever uavhengig evne og forutsetning skal inkluderes i et faglig, sosialt og opplevd fellesskap. Som premissleverandør for denne inkluderingen, har vi læreren. Læreren skal i sitt arbeid, arbeide for at elever med særskilte behov blir ivaretatt i den inkluderende undervisningen. Hensikten med denne studien er å få en dypere innsikt i lærerens opplevelse av egen arbeidssituasjon og realiseringen av en inkluderende undervisning. Problemstilling for studien er: «Hvordan opplever lærere arbeidet med å inkludere elever med særskilte behov i klasserommet?». For å besvare problemstillingen, ble det gjennomført semi-strukturerte intervjuer med fem lærere ved fire ulike skoler i og rundt en norsk storby. Funnene indikerer at lærere har en grunnleggende god forståelse av begrepet inkluderende undervisning og hvilke forhold som skal til for å realisere den. De arbeider hardt for å finne og utvikle nye arbeidsmetoder som inkluderer alle elevene. Lærerne opplever at arbeidet med å utarbeide en inkluderende undervisning er krevende. De påpeker utfordringer knyttet til ressurser, tid og tilpasset opplæring. Lærerne fremhever tid til felles refleksjon med kollegaer som grunnleggende i arbeidet å utvikle kompetanse for inkludering. Lærerne opplever ulik grad av mestring, i relasjon til å inkludere elever med særskilte behov. De knytter dette i stor grad til mangel på ressurser i form av pedagogisk personale. Lærerne opplever seg selv som kompetente til inkludere, men innenfor de rammene som ligger i dagens skole, er det utfordringer knyttet til realiseringen av den inkluderende undervisning hvor alle elever opplever å være inkludert i et faglig og sosialt fellesskap. MGBSP550 Master Thesis Alle alle Høgskulen på Vestlandet: HVL Open
institution Open Polar
collection Høgskulen på Vestlandet: HVL Open
op_collection_id fthsvestlandet
language Norwegian Bokmål
topic Inkludering
tilpasset opplæring
særskilte behov
lærere
elever
spellingShingle Inkludering
tilpasset opplæring
særskilte behov
lærere
elever
Sara, Hedeman
Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet
topic_facet Inkludering
tilpasset opplæring
særskilte behov
lærere
elever
description MGBSP550 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk religion og samfunnsfag. Spesialpedagogikk 2 emne 2. 30.05.22 I dagens skolen er det rom for alle. Alle elever uavhengig evne og forutsetning skal inkluderes i et faglig, sosialt og opplevd fellesskap. Som premissleverandør for denne inkluderingen, har vi læreren. Læreren skal i sitt arbeid, arbeide for at elever med særskilte behov blir ivaretatt i den inkluderende undervisningen. Hensikten med denne studien er å få en dypere innsikt i lærerens opplevelse av egen arbeidssituasjon og realiseringen av en inkluderende undervisning. Problemstilling for studien er: «Hvordan opplever lærere arbeidet med å inkludere elever med særskilte behov i klasserommet?». For å besvare problemstillingen, ble det gjennomført semi-strukturerte intervjuer med fem lærere ved fire ulike skoler i og rundt en norsk storby. Funnene indikerer at lærere har en grunnleggende god forståelse av begrepet inkluderende undervisning og hvilke forhold som skal til for å realisere den. De arbeider hardt for å finne og utvikle nye arbeidsmetoder som inkluderer alle elevene. Lærerne opplever at arbeidet med å utarbeide en inkluderende undervisning er krevende. De påpeker utfordringer knyttet til ressurser, tid og tilpasset opplæring. Lærerne fremhever tid til felles refleksjon med kollegaer som grunnleggende i arbeidet å utvikle kompetanse for inkludering. Lærerne opplever ulik grad av mestring, i relasjon til å inkludere elever med særskilte behov. De knytter dette i stor grad til mangel på ressurser i form av pedagogisk personale. Lærerne opplever seg selv som kompetente til inkludere, men innenfor de rammene som ligger i dagens skole, er det utfordringer knyttet til realiseringen av den inkluderende undervisning hvor alle elever opplever å være inkludert i et faglig og sosialt fellesskap. MGBSP550
format Master Thesis
author Sara, Hedeman
author_facet Sara, Hedeman
author_sort Sara, Hedeman
title Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet
title_short Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet
title_full Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet
title_fullStr Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet
title_full_unstemmed Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet
title_sort læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3015425
genre Alle alle
genre_facet Alle alle
op_source 96
op_relation https://hdl.handle.net/11250/3015425
op_rights Navngivelse 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no
_version_ 1792507054167949312