Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet
MGBSP550 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk religion og samfunnsfag. Spesialpedagogikk 2 emne 2. 30.05.22 I dagens skolen er det rom for alle. Alle elever uavhengig evne og forutsetning skal inkluderes i et faglig, sosialt og opplevd fellesskap. Som premisslevera...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3015425 |
id |
fthsvestlandet:oai:hvlopen.brage.unit.no:11250/3015425 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsvestlandet:oai:hvlopen.brage.unit.no:11250/3015425 2024-03-03T08:36:29+00:00 Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet Teachers experience of the inclusion of children with special needs in the classroom – in between intensions and reality Sara, Hedeman 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3015425 nob nob https://hdl.handle.net/11250/3015425 Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no 96 Inkludering tilpasset opplæring særskilte behov lærere elever Master thesis 2022 fthsvestlandet 2024-02-02T12:41:01Z MGBSP550 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk religion og samfunnsfag. Spesialpedagogikk 2 emne 2. 30.05.22 I dagens skolen er det rom for alle. Alle elever uavhengig evne og forutsetning skal inkluderes i et faglig, sosialt og opplevd fellesskap. Som premissleverandør for denne inkluderingen, har vi læreren. Læreren skal i sitt arbeid, arbeide for at elever med særskilte behov blir ivaretatt i den inkluderende undervisningen. Hensikten med denne studien er å få en dypere innsikt i lærerens opplevelse av egen arbeidssituasjon og realiseringen av en inkluderende undervisning. Problemstilling for studien er: «Hvordan opplever lærere arbeidet med å inkludere elever med særskilte behov i klasserommet?». For å besvare problemstillingen, ble det gjennomført semi-strukturerte intervjuer med fem lærere ved fire ulike skoler i og rundt en norsk storby. Funnene indikerer at lærere har en grunnleggende god forståelse av begrepet inkluderende undervisning og hvilke forhold som skal til for å realisere den. De arbeider hardt for å finne og utvikle nye arbeidsmetoder som inkluderer alle elevene. Lærerne opplever at arbeidet med å utarbeide en inkluderende undervisning er krevende. De påpeker utfordringer knyttet til ressurser, tid og tilpasset opplæring. Lærerne fremhever tid til felles refleksjon med kollegaer som grunnleggende i arbeidet å utvikle kompetanse for inkludering. Lærerne opplever ulik grad av mestring, i relasjon til å inkludere elever med særskilte behov. De knytter dette i stor grad til mangel på ressurser i form av pedagogisk personale. Lærerne opplever seg selv som kompetente til inkludere, men innenfor de rammene som ligger i dagens skole, er det utfordringer knyttet til realiseringen av den inkluderende undervisning hvor alle elever opplever å være inkludert i et faglig og sosialt fellesskap. MGBSP550 Master Thesis Alle alle Høgskulen på Vestlandet: HVL Open |
institution |
Open Polar |
collection |
Høgskulen på Vestlandet: HVL Open |
op_collection_id |
fthsvestlandet |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Inkludering tilpasset opplæring særskilte behov lærere elever |
spellingShingle |
Inkludering tilpasset opplæring særskilte behov lærere elever Sara, Hedeman Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet |
topic_facet |
Inkludering tilpasset opplæring særskilte behov lærere elever |
description |
MGBSP550 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk religion og samfunnsfag. Spesialpedagogikk 2 emne 2. 30.05.22 I dagens skolen er det rom for alle. Alle elever uavhengig evne og forutsetning skal inkluderes i et faglig, sosialt og opplevd fellesskap. Som premissleverandør for denne inkluderingen, har vi læreren. Læreren skal i sitt arbeid, arbeide for at elever med særskilte behov blir ivaretatt i den inkluderende undervisningen. Hensikten med denne studien er å få en dypere innsikt i lærerens opplevelse av egen arbeidssituasjon og realiseringen av en inkluderende undervisning. Problemstilling for studien er: «Hvordan opplever lærere arbeidet med å inkludere elever med særskilte behov i klasserommet?». For å besvare problemstillingen, ble det gjennomført semi-strukturerte intervjuer med fem lærere ved fire ulike skoler i og rundt en norsk storby. Funnene indikerer at lærere har en grunnleggende god forståelse av begrepet inkluderende undervisning og hvilke forhold som skal til for å realisere den. De arbeider hardt for å finne og utvikle nye arbeidsmetoder som inkluderer alle elevene. Lærerne opplever at arbeidet med å utarbeide en inkluderende undervisning er krevende. De påpeker utfordringer knyttet til ressurser, tid og tilpasset opplæring. Lærerne fremhever tid til felles refleksjon med kollegaer som grunnleggende i arbeidet å utvikle kompetanse for inkludering. Lærerne opplever ulik grad av mestring, i relasjon til å inkludere elever med særskilte behov. De knytter dette i stor grad til mangel på ressurser i form av pedagogisk personale. Lærerne opplever seg selv som kompetente til inkludere, men innenfor de rammene som ligger i dagens skole, er det utfordringer knyttet til realiseringen av den inkluderende undervisning hvor alle elever opplever å være inkludert i et faglig og sosialt fellesskap. MGBSP550 |
format |
Master Thesis |
author |
Sara, Hedeman |
author_facet |
Sara, Hedeman |
author_sort |
Sara, Hedeman |
title |
Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet |
title_short |
Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet |
title_full |
Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet |
title_fullStr |
Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet |
title_full_unstemmed |
Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet |
title_sort |
læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3015425 |
genre |
Alle alle |
genre_facet |
Alle alle |
op_source |
96 |
op_relation |
https://hdl.handle.net/11250/3015425 |
op_rights |
Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no |
_version_ |
1792507054167949312 |