Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet

MGBSP550 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk religion og samfunnsfag. Spesialpedagogikk 2 emne 2. 30.05.22 I dagens skolen er det rom for alle. Alle elever uavhengig evne og forutsetning skal inkluderes i et faglig, sosialt og opplevd fellesskap. Som premisslevera...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sara, Hedeman
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3015425
Description
Summary:MGBSP550 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk religion og samfunnsfag. Spesialpedagogikk 2 emne 2. 30.05.22 I dagens skolen er det rom for alle. Alle elever uavhengig evne og forutsetning skal inkluderes i et faglig, sosialt og opplevd fellesskap. Som premissleverandør for denne inkluderingen, har vi læreren. Læreren skal i sitt arbeid, arbeide for at elever med særskilte behov blir ivaretatt i den inkluderende undervisningen. Hensikten med denne studien er å få en dypere innsikt i lærerens opplevelse av egen arbeidssituasjon og realiseringen av en inkluderende undervisning. Problemstilling for studien er: «Hvordan opplever lærere arbeidet med å inkludere elever med særskilte behov i klasserommet?». For å besvare problemstillingen, ble det gjennomført semi-strukturerte intervjuer med fem lærere ved fire ulike skoler i og rundt en norsk storby. Funnene indikerer at lærere har en grunnleggende god forståelse av begrepet inkluderende undervisning og hvilke forhold som skal til for å realisere den. De arbeider hardt for å finne og utvikle nye arbeidsmetoder som inkluderer alle elevene. Lærerne opplever at arbeidet med å utarbeide en inkluderende undervisning er krevende. De påpeker utfordringer knyttet til ressurser, tid og tilpasset opplæring. Lærerne fremhever tid til felles refleksjon med kollegaer som grunnleggende i arbeidet å utvikle kompetanse for inkludering. Lærerne opplever ulik grad av mestring, i relasjon til å inkludere elever med særskilte behov. De knytter dette i stor grad til mangel på ressurser i form av pedagogisk personale. Lærerne opplever seg selv som kompetente til inkludere, men innenfor de rammene som ligger i dagens skole, er det utfordringer knyttet til realiseringen av den inkluderende undervisning hvor alle elever opplever å være inkludert i et faglig og sosialt fellesskap. MGBSP550