Forsikring av skip på Den nordlige sjørute

Den nordlige sjørute beskriver skipsleiden, eller retter sagt de ulike skipsledene, nord for Russland fra Barentshavet og fram til Beringstredet. Området er også kjent som Nordøstpassasjen. Denne sjøveien har stort potensial til å bli en den nye transportåren mellom Det fjerne Østen og Europa. Seili...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jacobsen, Magne
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2009
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/151528
id fthsvestlandet:oai:hvlopen.brage.unit.no:11250/151528
record_format openpolar
spelling fthsvestlandet:oai:hvlopen.brage.unit.no:11250/151528 2024-03-03T08:43:06+00:00 Forsikring av skip på Den nordlige sjørute Jacobsen, Magne 2009 1305677 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/151528 nob nob http://hdl.handle.net/11250/151528 Nautikk Bachelor thesis 2009 fthsvestlandet 2024-02-02T12:40:48Z Den nordlige sjørute beskriver skipsleiden, eller retter sagt de ulike skipsledene, nord for Russland fra Barentshavet og fram til Beringstredet. Området er også kjent som Nordøstpassasjen. Denne sjøveien har stort potensial til å bli en den nye transportåren mellom Det fjerne Østen og Europa. Seilingsdistansen mellom verdensdelene vil reduseres betydelig. Resultatene kan bli økt verdenshandel, økt velstand (i vid forstand) og lavere klimautslipp. Men kommersialisering av skipstrafikken på Sjøruten kommer ikke gratis: miljøproblemer må forebygges, infrastruktur må på plass og sjøens folkerettslige hensyn må balanseres mot Russlands nasjonale interesser. Ikke minst må utsikten til økonomisk lønnsomhet være til stede for at redere i det hele tatt skal vurdere å la skip seile her. Mange spørsmål byr seg frem om økonomi og lønnsomhet. Ett av disse er hvilken forsikringspremie skip som trafikkerer Ruten skal betale. Pr. i dag er denne premien så høy at kommersiell trafikk ‐ og dermed utvikling av Ruten ‐ i praksis ikke finner sted. Den nordlige sjørute er altså lite konkurransedyktig mot andre sjøveier på kloden. Dette arbeidet retter oppmerksomheten mot hvordan Sjøruten kan kommersialiseres for trafikk gjennom redusert forsikringspremie. En slik lavere premie er ikke uten videre lett å oppnå. Premier fastsettes ut fra et forventet tap basert på en nærmere beregnet risiko. Disse risikoer må altså ikke bare kartlegges, men også endres for at premiereduksjon kan finne sted. Siden ulike aktører påvirker hver sin del av risikobildet, leder dette til onde sirkler: Rederen ser ikke noe poeng i å skifte ut flåten til skip med isklasse og å trene mannskapet for isfylte farvann, så lenge infrastruktur med tilstrekkelig isbryterassistanse og verksteder ikke er på plass. Samtidig fordrer utvikling av infrastruktur nettopp utsikt til skipstrafikk. ‐ Ut over dette kommer de faktiske vansker med å få infrastrukturen på plass: russiske nasjonale hensyn skal krysses med det internasjonale behov for fri, uhindret ‐ og assistert ‐ ... Bachelor Thesis Barentshav* Beringstredet Nordøstpassasjen Høgskulen på Vestlandet: HVL Open Russland Ruten ENVELOPE(8.642,8.642,63.171,63.171) Utsikten ENVELOPE(18.628,18.628,69.374,69.374) Sjøveien ENVELOPE(12.520,12.520,65.118,65.118)
institution Open Polar
collection Høgskulen på Vestlandet: HVL Open
op_collection_id fthsvestlandet
language Norwegian Bokmål
topic Nautikk
spellingShingle Nautikk
Jacobsen, Magne
Forsikring av skip på Den nordlige sjørute
topic_facet Nautikk
description Den nordlige sjørute beskriver skipsleiden, eller retter sagt de ulike skipsledene, nord for Russland fra Barentshavet og fram til Beringstredet. Området er også kjent som Nordøstpassasjen. Denne sjøveien har stort potensial til å bli en den nye transportåren mellom Det fjerne Østen og Europa. Seilingsdistansen mellom verdensdelene vil reduseres betydelig. Resultatene kan bli økt verdenshandel, økt velstand (i vid forstand) og lavere klimautslipp. Men kommersialisering av skipstrafikken på Sjøruten kommer ikke gratis: miljøproblemer må forebygges, infrastruktur må på plass og sjøens folkerettslige hensyn må balanseres mot Russlands nasjonale interesser. Ikke minst må utsikten til økonomisk lønnsomhet være til stede for at redere i det hele tatt skal vurdere å la skip seile her. Mange spørsmål byr seg frem om økonomi og lønnsomhet. Ett av disse er hvilken forsikringspremie skip som trafikkerer Ruten skal betale. Pr. i dag er denne premien så høy at kommersiell trafikk ‐ og dermed utvikling av Ruten ‐ i praksis ikke finner sted. Den nordlige sjørute er altså lite konkurransedyktig mot andre sjøveier på kloden. Dette arbeidet retter oppmerksomheten mot hvordan Sjøruten kan kommersialiseres for trafikk gjennom redusert forsikringspremie. En slik lavere premie er ikke uten videre lett å oppnå. Premier fastsettes ut fra et forventet tap basert på en nærmere beregnet risiko. Disse risikoer må altså ikke bare kartlegges, men også endres for at premiereduksjon kan finne sted. Siden ulike aktører påvirker hver sin del av risikobildet, leder dette til onde sirkler: Rederen ser ikke noe poeng i å skifte ut flåten til skip med isklasse og å trene mannskapet for isfylte farvann, så lenge infrastruktur med tilstrekkelig isbryterassistanse og verksteder ikke er på plass. Samtidig fordrer utvikling av infrastruktur nettopp utsikt til skipstrafikk. ‐ Ut over dette kommer de faktiske vansker med å få infrastrukturen på plass: russiske nasjonale hensyn skal krysses med det internasjonale behov for fri, uhindret ‐ og assistert ‐ ...
format Bachelor Thesis
author Jacobsen, Magne
author_facet Jacobsen, Magne
author_sort Jacobsen, Magne
title Forsikring av skip på Den nordlige sjørute
title_short Forsikring av skip på Den nordlige sjørute
title_full Forsikring av skip på Den nordlige sjørute
title_fullStr Forsikring av skip på Den nordlige sjørute
title_full_unstemmed Forsikring av skip på Den nordlige sjørute
title_sort forsikring av skip på den nordlige sjørute
publishDate 2009
url http://hdl.handle.net/11250/151528
long_lat ENVELOPE(8.642,8.642,63.171,63.171)
ENVELOPE(18.628,18.628,69.374,69.374)
ENVELOPE(12.520,12.520,65.118,65.118)
geographic Russland
Ruten
Utsikten
Sjøveien
geographic_facet Russland
Ruten
Utsikten
Sjøveien
genre Barentshav*
Beringstredet
Nordøstpassasjen
genre_facet Barentshav*
Beringstredet
Nordøstpassasjen
op_relation http://hdl.handle.net/11250/151528
_version_ 1792498528545669120