Forsikring av skip på Den nordlige sjørute
Den nordlige sjørute beskriver skipsleiden, eller retter sagt de ulike skipsledene, nord for Russland fra Barentshavet og fram til Beringstredet. Området er også kjent som Nordøstpassasjen. Denne sjøveien har stort potensial til å bli en den nye transportåren mellom Det fjerne Østen og Europa. Seili...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Bachelor Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/151528 |
id |
fthsvestlandet:oai:hvlopen.brage.unit.no:11250/151528 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsvestlandet:oai:hvlopen.brage.unit.no:11250/151528 2024-03-03T08:43:06+00:00 Forsikring av skip på Den nordlige sjørute Jacobsen, Magne 2009 1305677 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/151528 nob nob http://hdl.handle.net/11250/151528 Nautikk Bachelor thesis 2009 fthsvestlandet 2024-02-02T12:40:48Z Den nordlige sjørute beskriver skipsleiden, eller retter sagt de ulike skipsledene, nord for Russland fra Barentshavet og fram til Beringstredet. Området er også kjent som Nordøstpassasjen. Denne sjøveien har stort potensial til å bli en den nye transportåren mellom Det fjerne Østen og Europa. Seilingsdistansen mellom verdensdelene vil reduseres betydelig. Resultatene kan bli økt verdenshandel, økt velstand (i vid forstand) og lavere klimautslipp. Men kommersialisering av skipstrafikken på Sjøruten kommer ikke gratis: miljøproblemer må forebygges, infrastruktur må på plass og sjøens folkerettslige hensyn må balanseres mot Russlands nasjonale interesser. Ikke minst må utsikten til økonomisk lønnsomhet være til stede for at redere i det hele tatt skal vurdere å la skip seile her. Mange spørsmål byr seg frem om økonomi og lønnsomhet. Ett av disse er hvilken forsikringspremie skip som trafikkerer Ruten skal betale. Pr. i dag er denne premien så høy at kommersiell trafikk ‐ og dermed utvikling av Ruten ‐ i praksis ikke finner sted. Den nordlige sjørute er altså lite konkurransedyktig mot andre sjøveier på kloden. Dette arbeidet retter oppmerksomheten mot hvordan Sjøruten kan kommersialiseres for trafikk gjennom redusert forsikringspremie. En slik lavere premie er ikke uten videre lett å oppnå. Premier fastsettes ut fra et forventet tap basert på en nærmere beregnet risiko. Disse risikoer må altså ikke bare kartlegges, men også endres for at premiereduksjon kan finne sted. Siden ulike aktører påvirker hver sin del av risikobildet, leder dette til onde sirkler: Rederen ser ikke noe poeng i å skifte ut flåten til skip med isklasse og å trene mannskapet for isfylte farvann, så lenge infrastruktur med tilstrekkelig isbryterassistanse og verksteder ikke er på plass. Samtidig fordrer utvikling av infrastruktur nettopp utsikt til skipstrafikk. ‐ Ut over dette kommer de faktiske vansker med å få infrastrukturen på plass: russiske nasjonale hensyn skal krysses med det internasjonale behov for fri, uhindret ‐ og assistert ‐ ... Bachelor Thesis Barentshav* Beringstredet Nordøstpassasjen Høgskulen på Vestlandet: HVL Open Russland Ruten ENVELOPE(8.642,8.642,63.171,63.171) Utsikten ENVELOPE(18.628,18.628,69.374,69.374) Sjøveien ENVELOPE(12.520,12.520,65.118,65.118) |
institution |
Open Polar |
collection |
Høgskulen på Vestlandet: HVL Open |
op_collection_id |
fthsvestlandet |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Nautikk |
spellingShingle |
Nautikk Jacobsen, Magne Forsikring av skip på Den nordlige sjørute |
topic_facet |
Nautikk |
description |
Den nordlige sjørute beskriver skipsleiden, eller retter sagt de ulike skipsledene, nord for Russland fra Barentshavet og fram til Beringstredet. Området er også kjent som Nordøstpassasjen. Denne sjøveien har stort potensial til å bli en den nye transportåren mellom Det fjerne Østen og Europa. Seilingsdistansen mellom verdensdelene vil reduseres betydelig. Resultatene kan bli økt verdenshandel, økt velstand (i vid forstand) og lavere klimautslipp. Men kommersialisering av skipstrafikken på Sjøruten kommer ikke gratis: miljøproblemer må forebygges, infrastruktur må på plass og sjøens folkerettslige hensyn må balanseres mot Russlands nasjonale interesser. Ikke minst må utsikten til økonomisk lønnsomhet være til stede for at redere i det hele tatt skal vurdere å la skip seile her. Mange spørsmål byr seg frem om økonomi og lønnsomhet. Ett av disse er hvilken forsikringspremie skip som trafikkerer Ruten skal betale. Pr. i dag er denne premien så høy at kommersiell trafikk ‐ og dermed utvikling av Ruten ‐ i praksis ikke finner sted. Den nordlige sjørute er altså lite konkurransedyktig mot andre sjøveier på kloden. Dette arbeidet retter oppmerksomheten mot hvordan Sjøruten kan kommersialiseres for trafikk gjennom redusert forsikringspremie. En slik lavere premie er ikke uten videre lett å oppnå. Premier fastsettes ut fra et forventet tap basert på en nærmere beregnet risiko. Disse risikoer må altså ikke bare kartlegges, men også endres for at premiereduksjon kan finne sted. Siden ulike aktører påvirker hver sin del av risikobildet, leder dette til onde sirkler: Rederen ser ikke noe poeng i å skifte ut flåten til skip med isklasse og å trene mannskapet for isfylte farvann, så lenge infrastruktur med tilstrekkelig isbryterassistanse og verksteder ikke er på plass. Samtidig fordrer utvikling av infrastruktur nettopp utsikt til skipstrafikk. ‐ Ut over dette kommer de faktiske vansker med å få infrastrukturen på plass: russiske nasjonale hensyn skal krysses med det internasjonale behov for fri, uhindret ‐ og assistert ‐ ... |
format |
Bachelor Thesis |
author |
Jacobsen, Magne |
author_facet |
Jacobsen, Magne |
author_sort |
Jacobsen, Magne |
title |
Forsikring av skip på Den nordlige sjørute |
title_short |
Forsikring av skip på Den nordlige sjørute |
title_full |
Forsikring av skip på Den nordlige sjørute |
title_fullStr |
Forsikring av skip på Den nordlige sjørute |
title_full_unstemmed |
Forsikring av skip på Den nordlige sjørute |
title_sort |
forsikring av skip på den nordlige sjørute |
publishDate |
2009 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/151528 |
long_lat |
ENVELOPE(8.642,8.642,63.171,63.171) ENVELOPE(18.628,18.628,69.374,69.374) ENVELOPE(12.520,12.520,65.118,65.118) |
geographic |
Russland Ruten Utsikten Sjøveien |
geographic_facet |
Russland Ruten Utsikten Sjøveien |
genre |
Barentshav* Beringstredet Nordøstpassasjen |
genre_facet |
Barentshav* Beringstredet Nordøstpassasjen |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/151528 |
_version_ |
1792498528545669120 |