Behovsstyrt samarbeid - holder det?

Rapporten omhandler samarbeid mellom hjem og skole i videregående opplæring. Resultatene stammer fra en kartleggingsundersøkelse der elever, foreldre, skoleansatte og ansatte i Oppfølgingstjenesten og Pedagogisk-psykologisk tjeneste i fylkene Finnmark, Møre og Romsdal, Oslo og Telemark har besvart e...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sletten, Mira Aaboen, Sandberg, Nina
Format: Report
Language:unknown
Published: Oslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/20.500.12199/4867
id fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:20.500.12199/4867
record_format openpolar
spelling fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:20.500.12199/4867 2023-05-15T16:13:42+02:00 Behovsstyrt samarbeid - holder det? Sletten, Mira Aaboen Sandberg, Nina 2020-06-21T13:33:11Z application/pdf https://hdl.handle.net/20.500.12199/4867 unknown Oslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA NOVA Rapport 16/03 urn:isbn:82-7894-169-6 urn:issn:0808-5013 https://hdl.handle.net/20.500.12199/4867 NOVA Skole Barn og barnevern Ungdom Rapport 2020 fthsosloakersoda https://doi.org/20.500.12199/4867 2021-10-11T16:54:56Z Rapporten omhandler samarbeid mellom hjem og skole i videregående opplæring. Resultatene stammer fra en kartleggingsundersøkelse der elever, foreldre, skoleansatte og ansatte i Oppfølgingstjenesten og Pedagogisk-psykologisk tjeneste i fylkene Finnmark, Møre og Romsdal, Oslo og Telemark har besvart et lengre spørreskjema. I tillegg er det gjennomført intervjuer med foreldre på telefon og et gruppearbeid med en videregående klasse i Oslo. Undersøkelsen er gjennomført av Norsk institutt for studier av forsking og utdanning (NIFU) og Norsk institutt for forsking om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) på oppdrag fra Læringssenteret. Rapporten søker for det første å beskrive omfang og innhold når det gjelder samarbeid mellom hjem og skole i videregående opplæring. Dernest undersøkes det om kontakten med skolen varierer mellom ulike grupper av foreldre. Endelig drøftes også de sentrale aktørenes holdninger til foreldrenes rolle i videregående opplæring. Generelt viser studien at omfanget av kontakt mellom hjem og skole på dette trinnet er svært begrenset. Samarbeidet synes verken å fungere tilstrekkelig for å sikre at foreldrene har mulighet til innflytelse eller til at foreldrene utnyttes optimalt som ressurs i skolens virksomhet. Videre er det samarbeidet som finner sted i stor grad behovsstyrt. Kontakt er mest vanlig når eleven har spesielle behov eller problemer knyttet til opplæringen. Last ned rapporten her Report Finnmark Finnmark OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
institution Open Polar
collection OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive)
op_collection_id fthsosloakersoda
language unknown
topic NOVA
Skole
Barn og barnevern
Ungdom
spellingShingle NOVA
Skole
Barn og barnevern
Ungdom
Sletten, Mira Aaboen
Sandberg, Nina
Behovsstyrt samarbeid - holder det?
topic_facet NOVA
Skole
Barn og barnevern
Ungdom
description Rapporten omhandler samarbeid mellom hjem og skole i videregående opplæring. Resultatene stammer fra en kartleggingsundersøkelse der elever, foreldre, skoleansatte og ansatte i Oppfølgingstjenesten og Pedagogisk-psykologisk tjeneste i fylkene Finnmark, Møre og Romsdal, Oslo og Telemark har besvart et lengre spørreskjema. I tillegg er det gjennomført intervjuer med foreldre på telefon og et gruppearbeid med en videregående klasse i Oslo. Undersøkelsen er gjennomført av Norsk institutt for studier av forsking og utdanning (NIFU) og Norsk institutt for forsking om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) på oppdrag fra Læringssenteret. Rapporten søker for det første å beskrive omfang og innhold når det gjelder samarbeid mellom hjem og skole i videregående opplæring. Dernest undersøkes det om kontakten med skolen varierer mellom ulike grupper av foreldre. Endelig drøftes også de sentrale aktørenes holdninger til foreldrenes rolle i videregående opplæring. Generelt viser studien at omfanget av kontakt mellom hjem og skole på dette trinnet er svært begrenset. Samarbeidet synes verken å fungere tilstrekkelig for å sikre at foreldrene har mulighet til innflytelse eller til at foreldrene utnyttes optimalt som ressurs i skolens virksomhet. Videre er det samarbeidet som finner sted i stor grad behovsstyrt. Kontakt er mest vanlig når eleven har spesielle behov eller problemer knyttet til opplæringen. Last ned rapporten her
format Report
author Sletten, Mira Aaboen
Sandberg, Nina
author_facet Sletten, Mira Aaboen
Sandberg, Nina
author_sort Sletten, Mira Aaboen
title Behovsstyrt samarbeid - holder det?
title_short Behovsstyrt samarbeid - holder det?
title_full Behovsstyrt samarbeid - holder det?
title_fullStr Behovsstyrt samarbeid - holder det?
title_full_unstemmed Behovsstyrt samarbeid - holder det?
title_sort behovsstyrt samarbeid - holder det?
publisher Oslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA
publishDate 2020
url https://hdl.handle.net/20.500.12199/4867
long_lat ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
geographic Synes
geographic_facet Synes
genre Finnmark
Finnmark
genre_facet Finnmark
Finnmark
op_relation NOVA Rapport 16/03
urn:isbn:82-7894-169-6
urn:issn:0808-5013
https://hdl.handle.net/20.500.12199/4867
op_doi https://doi.org/20.500.12199/4867
_version_ 1765999530213376000