Behovsstyrt samarbeid - holder det?

Rapporten omhandler samarbeid mellom hjem og skole i videregående opplæring. Resultatene stammer fra en kartleggingsundersøkelse der elever, foreldre, skoleansatte og ansatte i Oppfølgingstjenesten og Pedagogisk-psykologisk tjeneste i fylkene Finnmark, Møre og Romsdal, Oslo og Telemark har besvart e...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sletten, Mira Aaboen, Sandberg, Nina
Format: Report
Language:unknown
Published: Oslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/20.500.12199/4867
Description
Summary:Rapporten omhandler samarbeid mellom hjem og skole i videregående opplæring. Resultatene stammer fra en kartleggingsundersøkelse der elever, foreldre, skoleansatte og ansatte i Oppfølgingstjenesten og Pedagogisk-psykologisk tjeneste i fylkene Finnmark, Møre og Romsdal, Oslo og Telemark har besvart et lengre spørreskjema. I tillegg er det gjennomført intervjuer med foreldre på telefon og et gruppearbeid med en videregående klasse i Oslo. Undersøkelsen er gjennomført av Norsk institutt for studier av forsking og utdanning (NIFU) og Norsk institutt for forsking om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) på oppdrag fra Læringssenteret. Rapporten søker for det første å beskrive omfang og innhold når det gjelder samarbeid mellom hjem og skole i videregående opplæring. Dernest undersøkes det om kontakten med skolen varierer mellom ulike grupper av foreldre. Endelig drøftes også de sentrale aktørenes holdninger til foreldrenes rolle i videregående opplæring. Generelt viser studien at omfanget av kontakt mellom hjem og skole på dette trinnet er svært begrenset. Samarbeidet synes verken å fungere tilstrekkelig for å sikre at foreldrene har mulighet til innflytelse eller til at foreldrene utnyttes optimalt som ressurs i skolens virksomhet. Videre er det samarbeidet som finner sted i stor grad behovsstyrt. Kontakt er mest vanlig når eleven har spesielle behov eller problemer knyttet til opplæringen. Last ned rapporten her