Samarbeid mellom hjem og skole - en kartleggingsundersøkelse

Undersøkelsen er gjennomført i åtte kommuner i fylkene Nordland og Oppland, der Nordahl leder et utviklingsprosjekt hvor man i løpet av en treårsperiode skal prøve ut et nytt helhetlig system for informasjonsformidling. Hensikten er å utvikle og styrke samarbeidet mellom skole og hjem. Prosjektet sk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nordahl, Thomas
Format: Report
Language:unknown
Published: Oslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/20.500.12199/3516
Description
Summary:Undersøkelsen er gjennomført i åtte kommuner i fylkene Nordland og Oppland, der Nordahl leder et utviklingsprosjekt hvor man i løpet av en treårsperiode skal prøve ut et nytt helhetlig system for informasjonsformidling. Hensikten er å utvikle og styrke samarbeidet mellom skole og hjem. Prosjektet skal evalueres parallelt med gjennomføringen. Resultatene fra den første kartleggingsundersøkelsen viser at foreldrene får mye og i hovedsak relevant informasjon om skolens virksomhet og om barnas sosiale og faglige utvikling. Men skolen er lite i dialog med foreldrene og gir liten eller ingen medbestemmelse. Praksis i skolen kan derfor ikke sies å være i samsvar med de nasjonale mål om at foreldrene skal ha medvirkning i skolen, og at samarbeidet mellom skole og hjem skal baseres på likeverd og gjensidighet. Prosjektet er etablert av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet ved Foreldreutvalget for grunnskolen, og drives i samarbeid med Statens utdanningskontor i de nevnte fylker.